Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Kan marknadsavdelningen få mer inflytande?

Publicerad: 18 September 2018, 08:40

"För marknadsavdelningen handlar det inte längre om att bara lösa olika kommunikationsproblem. Det gäller snarare att lösa verkliga problem med hjälp av ny teknik, design och kommunikation.", det skriver HiQ:s Joakim Hökegård i en spaning.


Ämnen i artikeln:

HiQJoakim HökegårdMarknadsföringReklamFramtidens Marknadsavdelning

Hur framtidens marknadsavdelning ska organiseras är ett ämne som engagerar. Resumés heldag om marknadsavdelningens ansvar, kompetens, kultur, data, teknik och analys är fullbokad.

Min erfarenhet från ett flertal marknadsavdelningar är att framtidens marknadschefer har två vägar att gå. Att fortsätta precis som vanligt eller att förstå och utnyttja det faktum att digitalisering, mobilitet, Internet of Things, AI och röststyrning förändrar såväl affärsmodeller och affärsutveckling som marknadsförings- och försäljningsstrategier i grunden. En utveckling som skapar nya spännande möjligheter för marknadsavdelningen.

De marknadsavdelningar som är öppna för att tänka, arbeta, utvecklas och agera på ett nytt sätt avseende affärsutveckling, marknadsföring och försäljning kommer att stå som vinnare. Det är dessa som kommer att flytta fram sina positioner i företaget. De som vågar tänka nytt går från att "bara" vara en avdelning för marknadskommunikation som fyller olika kanaler med budskap, till att bli en mer strategisk marknadsavdelning som arbetar med alla delar i marknadsföringsmixen.

I dag arbetar många marknadsavdelningar främst med p:et som står för påverkan. Framtidens marknadsavdelning kommer däremot på ett naturligt sätt att arbeta med alla marknadsföringsmixens områden - produkt, pris, plats och påverkan där de använder digitaliseringens möjligheter för att ta fram nya konkurrensfördelar att kommunicera. På så vis flyttar marknadsavdelningen fram sina positioner då de kombinerar ny teknik, design och kommunikation för att lösa tidigare otillfredsställda kundbehov. Som en direkt konsekvens av detta får marknadschefen en tydligare och starkare roll i företagsledningen eftersom den digitala kundresan blir central för ledningsgruppen i stort. Digitalt värdeskapande skapas nämligen inte i den gamla organisationens silos, utan utvecklas tvärs över hela organisationen.

Historiskt har reklam och marknadsföring skapat enorma värden - men bäst kommunicerad räcker inte i dag. För marknadsavdelningen handlar det inte längre om att bara lösa olika kommunikationsproblem. Det gäller snarare att lösa verkliga problem med hjälp av ny teknik, design och kommunikation. På så sätt skapas nya konkurrensfördelar att kommunicera ut mot berörda intressenter.

Jag tror därför att framgångsrika marknadsavdelningar inte enbart arbetar med kommunikation utan även med digital teknik och innovation. Det är först när de lyckas utveckla kunderbjudandet för att sälja unika kundlösningar, som de gör det möjligt att konkurrerar med så mycket mer än produkt och pris. Och väl så långt är utsikterna goda att de även får mer inflytande i företagsledningen.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.