Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Känner du igen dina egna val?

Publicerad: 24 februari 2022, 13:21

Det är lättare än man kan tro att övertyga någon annan att de har en åsikt de från början inte haft, det skriver Rosanna Rippel i veckans Beteendebanken.


Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

Skulle du märka ifall någon bytte ut din moraliska åsikt mot en annan? Förmodligen skulle de flesta svara ja på den frågan. Men huruvida det stämmer med verkligheten är inte lika självklart. Vi människor är ofta inte särskilt bra på att veta vad vi vet, något som beteendeforskningen länge visat. I veckans Beteendebanken tittar vi närmre på hur lätt det är att övertyga någon annan att de har en åsikt de från början inte haft.

Vad säger forskningen?

Forskare vid Lunds universitet använde sig av ett smart trick för att lura försöksdeltagare att de givit andra svar på moraliska frågor än de faktiskt gjort.  Deltagarna fick kryssa hur mycket de höll med respektive inte höll med om tolv olika moraliska principer på en skala mellan 1-9. Påståendena var formulerade på följande vis; ”Det är mer viktigt för samhället att värna om invånarnas säkerhet än deras personliga integritet.”.

Samtidigt som deltagaren fyllde i sina svar kryssade försöksledaren i smyg de motsatta svaren på ett separat papper. Om en deltagare svarat 7, dvs. att de håller med om påståendet till relativt hög grad, kryssade alltså försöksledaren 3, dvs. att de inte håller med om påståendet. När försöksledaren fått tillbaka papperet med de riktiga svaren på, klistrades dessa över med en den likadana papperslappen med de motsatta svaren, utan att försöksdeltagaren såg detta.

Därefter bads deltagarna att förklara varför de svarat så som de gjort, utifrån papperet med kryssen, trots att alla svar bytts ut mot motsatta siffror på andra sidan skalan. Det intressanta här är att majoriteten av de ”nya”, manipulerade svaren accepterades, och att så många av 69% av deltagarna inte upptäckte en enda av manipulationerna. Därutöver konstruerade de ofta sammanhängande och otvetydiga argument som stödde motsatsen till deras ursprungliga ståndpunkt. När försöksledaren i slutet av experimentet visade hur manipulationen gått till och hur svaren bytts ut var det många som hade svårt att tro på vad som hänt.

Vad betyder det?

Detta fenomen kallas för valblindhet (”Choice Blindness”), och det visar någonting viktigt om hur attityder fungerar, eller kanske snarare inte fungerar. Resultatet från denna studie sammantaget med annan forskning på samma fenomen utmanar vår generella bild av vad det innebär att uttrycka en attityd och demonstrerar en dramatisk potential för flexibilitet i våra moraliska attityder. Med den bilden i åtanke blir det intressant att fråga sig vad det egentligen är vi mäter i våra opinionsundersökningar, och huruvida de är trovärdiga.

Rosanna Rippel, Rodolfo

Källa

Hall, L., Johansson, P., & Strandberg, T. (2012). Lifting the veil of morality: Choice blindness and attitude reversals on a self-transforming survey. PloS one, 7(9), e45457.

Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.