Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Opinion
Publicerad: 27 September 2013, 07:21
Calle Österberg, Shout, Hanna Kihlander, Frisk & Fri, och Pontus Caresten, Shout.
DEBATT. Syftet med Miss Skinny är som sagt att starta en debatt, men det viktigaste är dialogen. Vi hoppas och tror att vi kommer prata om modeindustrin och skönhetsideal på ett sätt som kan förändra vårt samhälle på riktigt. Det är målet, men det kommer ta tid och vi behöver din hjälp, skriver Shout tillsammans med Frisk & Fri i en replik till Lisa Magnusson.
Vi har fått väldigt mycket positiv respons på vår kampanj, men vissa har också reagerat på vårt sätt att bryta igenom mediabruset. Vi vill självklart inte att någon ska komma till skada, inget vore värre. Men vi tror att det är en farlig underskattning att säga att målgruppen inte klarar att distansera sig från Miss Skinny. Frisk & Fri möter drabbade varje dag och den absoluta merparten tycker att det här är ett bra, om än drastiskt, sätt att väcka en oerhört viktig fråga till liv.
Vår uppfattning är att det ibland kan krävas extrema metoder för att nå framåt. Fortsätt kritisera, men glöm inte den stora frågan som nu är på agendan tack vare kampanjen; hur kan vi tillsammans göra att fler människor trivs bättre i sina kroppar? Att det är slutmålet verkar trots allt de flesta vara överens om.
Det är också viktigt att se vad som faktiskt har hänt de senaste dagarna.
Lisa Magnusson skriver att bara en bråkdel kommer se det egentliga budskapet. Det stämmer inte riktigt.
Under de första fyra dagarna, alltså innan avslöjandet, besökte drygt
12 000 personer Miss Skinnys hemsida. Många människor. Men sedan i onsdags, på bara två dagar, har över 40 000 personer tagit del av det viktiga budskapet på samma hemsida. På Facebook nåddes 26 000 personer av den provokativa informationen från Miss Skinny. Och över 65 000 personer har sett inläggen om avslöjandet. Hittills.
Vi hade en utomhustavla på stan. En enda.
I går pratade Frisk & Fri i både Rapport och Aktuellt om syftet med kampanjen och på söndag väntar Nyhetsmorgon på TV4. Dessutom har det ju skrivits en del även efter avslöjandet, inte bara i branschpressen. Plötsligt vet väldigt många att Frisk & Fri finns - en direkt förutsättning för att kunna hjälpa så många drabbade som möjligt.
Redan nu har föreningen fått in mycket pengar till verksamheten och många nya volontärer har anmält sig. Det spelar stor roll för det långsiktiga arbetet.
Kanske är det förhastat att säga att Frisk & Fri offrar sin målgrupp? Kanske kan vi vänta med det slutgiltiga omdömet? För det här kommer ta tid.
Vi hoppas att det här är början på ett samtal mellan människor, modebranschen och media om vårt smalhetsfixerade samhälle. Och att diskussionen inte stannar vid kampanjen Miss Skinny.
För att folk har börjat prata, vilket är kampanjens första delmål, det råder det inga tvivel om. Låt oss nu höja blicken och prata om den modereklam vi ser hela tiden, 365 dagar om året.
Pontus Caresten
Copywriter på Shout
Calle Österberg
Art director/CD på Shout
Hanna Kihlander
Pressansvarig Frisk & Fri
Magnus Helander