Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Kanske är det dags för dialog?

Publicerad: 27 september 2013, 07:21

Calle Österberg, Shout, Hanna Kihlander, Frisk & Fri, och Pontus Caresten, Shout.

DEBATT. Syftet med Miss Skinny är som sagt att starta en debatt, men det viktigaste är dialogen. Vi hoppas och tror att vi kommer prata om modeindustrin och skönhetsideal på ett sätt som kan förändra vårt samhälle på riktigt. Det är målet, men det kommer ta tid och vi behöver din hjälp, skriver Shout tillsammans med Frisk & Fri i en replik till Lisa Magnusson.


Ämnen i artikeln:

Lisa MagnussonFrisk & FriLinda ElersMiss Skinny

Vi har fått väldigt mycket positiv respons på vår kampanj, men  vissa har också reagerat på vårt sätt att bryta igenom mediabruset. Vi  vill självklart inte att någon ska komma till skada, inget vore värre.  Men vi tror att det är en farlig underskattning att säga att målgruppen  inte klarar att distansera sig från Miss Skinny. Frisk & Fri möter  drabbade varje dag och den absoluta merparten tycker att det här är ett  bra, om än drastiskt, sätt att väcka en oerhört viktig fråga till liv.

Vår  uppfattning är att det ibland kan krävas extrema metoder för att nå  framåt. Fortsätt kritisera, men glöm inte den stora frågan som nu är på  agendan tack vare kampanjen; hur kan vi tillsammans göra att fler  människor trivs bättre i sina kroppar? Att det är slutmålet verkar trots  allt de flesta vara överens om.

Det är också viktigt att se vad som faktiskt har hänt de senaste dagarna.

Lisa Magnusson
skriver att bara en bråkdel kommer se det egentliga budskapet. Det stämmer inte riktigt.

Under  de första fyra dagarna, alltså innan avslöjandet, besökte drygt
12 000  personer Miss Skinnys hemsida. Många människor. Men sedan i onsdags, på  bara två dagar, har över 40 000 personer tagit del av det viktiga  budskapet på samma hemsida. På Facebook nåddes 26 000 personer av den  provokativa informationen från Miss Skinny. Och över 65 000 personer har  sett inläggen om avslöjandet. Hittills.

Vi hade en utomhustavla på stan. En enda.

I går  pratade Frisk & Fri i både Rapport och Aktuellt om syftet med  kampanjen och på söndag väntar Nyhetsmorgon på TV4. Dessutom har det ju  skrivits en del även efter avslöjandet, inte bara i branschpressen.  Plötsligt vet väldigt många att Frisk & Fri finns - en direkt  förutsättning för att kunna hjälpa så många drabbade som möjligt.

Redan  nu har föreningen fått in mycket pengar till verksamheten och många nya  volontärer har anmält sig. Det spelar stor roll för det långsiktiga  arbetet.

Kanske är det förhastat att säga att Frisk & Fri  offrar sin målgrupp? Kanske kan vi vänta med det slutgiltiga omdömet?  För det här kommer ta tid.

Vi hoppas att det här är början på  ett samtal mellan människor, modebranschen och media om vårt  smalhetsfixerade samhälle. Och att diskussionen inte stannar vid  kampanjen Miss Skinny.

För att folk har börjat prata, vilket är kampanjens första delmål, det råder det inga tvivel om. Låt oss nu höja blicken och prata om den modereklam vi ser hela tiden, 365 dagar om året.

Pontus Caresten
Copywriter på Shout

Calle Österberg
Art director/CD på Shout

Hanna Kihlander
Pressansvarig Frisk & Fri

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.