Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Karin Winther: Clubhouse:s största utmaning är inbyggt i dess kärna

Publicerad: 23 februari 2021, 08:44

Karin Winther driver digitala konsultbolaget Wolst & Winther.

Foto: Hamid Ershad Sarabi

Clubhouse står inför samma problem som techbolag med betydligt större muskler. Det konstaterar Resumés bloggare Karin Winther i ett färskt inlägg.


Ämnen i artikeln:

ClubhouseKarin Winther

Få har nog missat att den röstbaserade chattappen Clubhouse har fått enormt mycket uppmärksamhet de senaste veckorna. Det som började som en snackis i Silicon Valley-kretsar har de senaste månaderna utvecklats till inget mindre än en global besatthet. Kombinationen mellan appens exklusivitet, kändistäta närvaro och ofiltrerade livesända samtal verkar snarare ha gett upphov en slags pandemi-FOMO.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-inställningar.

Innehåll: https://youtu.be/4_qxJEsvvSA

Samtidigt har det uppstått en rad kontroverser kring Clubhouse, som framförallt har fått kritik för att man inte lyckats hantera hat, trakasserier och kränkningar.

Rapporter om samtal som spårar ur i antisemitism och debatten kring hur New York Times techjournalist Taylor Lorenz trakasserats på appen är bara två exempel.  Häromveckan kom också Clubhouse första svenska kontrovers då en känd svensk influencers pojkvän blev anklagad för psykisk misshandel av flera kvinnor i ett rum med över 700 deltagare.

Att det uppstår problem och barnsjukdomar i en app som fortfarande är under utveckling är naturligt. Och just att appen inte är färdigutvecklad, att den fortfarande befinner sig på betastadiet, tycker jag är viktigt att lyfta. Men problemet är mer komplext än så, eftersom Clubhouse största utmaning är inbyggt i dess kärna: livesändningen. Företaget måste nu ta fram en effektiv lösning som i realtid kan moderera miljontals livesändningar över hela världen, på en mängd olika språk. Ett problem som techbolag med betydligt större muskler, resurser och kunskap kämpat med länge.

I SVT:s Morgonstudion berättar jag mer om Clubhouse kontroverser, hur framtiden ser ut och hur EU:s kommande krig mot techjättarna kan påverka dem.

Vid sidan av kritiken som gäller modereringen av innehåll på plattformen har en tysk dataskyddsmyndighet inlett en undersökning om huruvida Clubhouse bryter EU:s regler kring hantering av användardata. Det handlar bland annat om hur Clubhouse lagrar information av personer som inte är medlemmar, i samband med att du som medlem uppmanas dela med dig av din telefonbok. (Lyssna gärna på podcasten Aftonbladet Daily, där jag berättar om hur medlemmar uppmanats att följa sina terapeuter och andra obekväma personer på Clubhouse).

Karin Winther

Ämnen i artikeln:

ClubhouseKarin Winther

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.