Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Kärlek till kundens kund har aldrig varit viktigare

Publicerad: 30 September 2020, 11:24

Jesper Löfgren, senior projektledare på BerntzonBylund, uppmanar sina branschkolleger att lyfta blickarna bortom briefen och intressera sig mer för människans drivkrafter och vad som händer i världen runtom kring dem.


När min 90-åriga mormor och jag träffades i somras efter coronaisoleringen frågade hon mig vad det är jag jobbar med egentligen, är det inte nåt med datorn frågade hon. Jag tvekade en stund, sen svarade jag: livet. Hon har varit med förr, hon fattar.

Men vad menas med livet i ett reklambyråsammanhang och vad krävs för att lyckas som konsult i denna värld? Dagligen blir vi påminda om vikten av datadriven kommunikation – men vad hände med omsorgen för människor? Kanske är det dags för humanism och kärlek – att ta ett steg tillbaka och fokusera på det som verkligen är viktigt?

För mig är livet centralt. Det började på riktigt år 2003 då jag som 19-åring flyttade till London för att plugga journalistik. Ganska snart startade jag och några klasskamrater en skoltidning som vi finansierade via annonser från ett lokalt kebabhak, en frisörsalong och ett kafé.

På tidningen fick jag i uppdrag att skriva en veckokrönika som vi kallade ’man about town’. Inte speciellt originellt, men roligt var det. Inspirerad av min favoritförfattare AA Gill – The Sunday Times berömda krogkritiker med dyslexi – sprang jag på stans bästa krogar och bjöd med mig intressanta personer som jag vill intervjua och skriva om. Spalten blev en mix av mat, dating, kärlek och karriär. En ung mans nyfikenhet på livet.

När jag senare fick jobb som ung projektledare på en kommunikationsbyrå i city, Londons finansdistrikt, var ovanstående erfarenhet ovärderlig. Min chef på byrån, den starka kvinnan Gay Collins, gav mig raka besked – ta ut våra kunder på luncher och middagar, snåla inte. Du ska se till att lyssna, förstå deras business och utmaningar, sen hjälper vi dom att lösa deras problem. Så gjorde jag, och förutom att hjälpa till med kundernas vardagsproblem guidade vi dom genom utmanande tider så som terroristattacker, finanskrisen 2008 och Margaret Thatchers död.

Den här tiden blev en central lärdom i konsten att vara påläst, lyssna, destillera relevant information och debriefa kollegor internt. När jag senare arbetade på Havas påminde vår mentor och kreativa chef Gerry Moira oss dagligen om vikten av att läsa, inte bara om kundernas värld, utan om allt möjligt. Skönlitteratur, historia och biografier. ”För att kunna leda reklamprojekt och driva kunden strategiskt måste man vara nyfiken, läsa, kunna leda konversationen och se länken mellan berättelsen, varumärket, människan och samhället”, sa Gerry.

En kund, Larry Fink, chef på finansjätten BlackRock, bekräftade några år senare samma sak över en lunch i Dubai. När jag frågade honom vad som gjorde att de investerade och marknadsförde sig på vissa marknader och inte andra svarade han att det handlar om att se livet och samhället i rörelse. ”Titta ut Jesper, här ser vi unga mammor med barnvagnar som shoppar. Livet händer och växer här, så det är här vi vill vara”, sa Larry.

När unga talanger kommer på jobbintervjuer frågar de ibland vad som krävs för att lyckas som projektledare hos oss. Var nyfiken på livet, läs, gör misstag, lär dig om människans drivkrafter och ha inte för mycket ångest över data och digitala trender, svarar jag, precis som Gay, Larry och Gerry.

Oavsett om man ska marknadsföra snus i Europa, lansera ett nytt pistagevarumärke i Ryssland eller en pensionsfond i Dubai så handlar det om människan och hennes drömmar, mål och aspirationer. Kan man identifiera den emotionella kärnan och komma till en insikt om målgruppens utmaning kommer man lyckas i vår bransch. Helt enkelt finns samma grundkravbild på projektledaren idag som för till exempel 15 år sedan. Tekniktrender kommer och går. Efter data, som kanske bara leder till strömlinjeformad kommunikation, så kommer något annat, människan består.

Mer än någonsin tidigare, tror jag, att det är det superviktigt att vara påläst, nyfiken och lyssna, speciellt eftersom det just nu är svårare att läsa av signaler via Teams. Men oroa er inte, snart ses vi alla utanför datorn igen, och precis som mormor och jag kan vi fortsätta att prata om livet.

Jesper Löfgren, senior projektledare, BerntzonBylund

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.