Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Katja Janford: Calle Schulmans problem är hittepå

Publicerad: 24 oktober 2018, 07:57

Katja Janford är copywriter på Saatchi & Saatchi.

"Jag hade önskat att Calle pratade om de problem som finns istället för att hitta på egna." Det skriver Katja Janford i ett svar till Calle Schulmans debattartikel om en "oschysst bransch".


Ämnen i artikeln:

Katja JanfordCalle Schulman

Calle Schulman pratar om värdet av att vara schysst, att han är trött på en bransch där man tar betalt för arbete som redan är avklarat, på en bransch som lurar kunder och håller kvar anställda som behöver hämta sina barn på dagis. Det hade jag också varit, om jag var en del av denna bransch, men det känner jag inte att jag är.

Om vi ska vara helt ärliga (Calle efterfrågar just ärlighet) borde inte hans text då komma med en annonsmärkning? För är det inte precis vad det är? Ett försök att lyfta sin byrå genom att kasta skit på andra byråer, eller som i Calles fall; hela branschen. Att han på ett snyggt sätt dessutom får med att hans byrå sänker sina priser när det behövs. Jag hade ingen aning om att Calle och jag jobbade i samma bransch, men det gör vi tydligen. Trots det känner jag inte igen någon av de byråer jag arbetat på, eller andra partners som produktionsbolag med mera, i hans beskrivning. Denna bransch, där alla lurar alla, enligt Calle. Där man ljuger sina kunder rätt upp i ansiktet och systematiskt utnyttjar sin personal. En bransch helt utan empati och moral. En nyfikenhet väcks, varför känner jag inte igen mig? Trots att ha jobbat på en superstor byrå, en liten, någon nätverks, etcetera. Var har Calle egentligen jobbat?

Jag blir nyfiken och kikar in på hans Linkedin. Calle har startat flera byråer, produktionsbolag, med mera. Såvitt jag ser har han varit anställd en gång och om jag förstår det rätt var det då för att hans byrå blev uppköpt av byrån som han sen jobbade vidare på. Utöver det har han kört eget i olika former. Det är ju såklart trist att Calle stått bakom och drivit en sådan arbetskultur som han beskriver så utförligt, men att tro att det varit lika jäkligt hos andra, utan att veta själv, det är inte särskilt schysst att påstå.

Det är såklart att vår bransch har problem, #sistabriefen är ett relevant exempel på det. Att vi är överrepresenterade av en vit medelklass, ett annat. Att nästan alla debattartiklar man ser om branschen, kommer från medelålderns män. Jag hade önskat att Calle pratade om de problem som finns istället för att hitta på egna. Om brist på kollektivavtal, eller något annat. Samtidigt kan jag inte låta bli att avundas Calle något. Att hitta på ett eget problem och sen utse sig själv till lösningen.

Imponerande.

Ämnen i artikeln:

Katja JanfordCalle Schulman

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.