Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Kejsaren är Na-kd 

Publicerad: 11 December 2020, 11:28

Johanna Ronnestam Bergbom, Outhousebyrån och Jarno Vanhatapio på NA-KD.

Outhousebyråns Johanna Ronnestam Bergbom skriver om det paradoxala i att samma krafter som har byggt Na-kd:s framgång nu slår tillbaka mot bolaget: ”Att gå ifrån att vara ”Betalt inlägg” till ”Bojkott” är inte längre än några minuter bort i en snabb och föränderlig värld”.


Ämnen i artikeln:

OuthousebyrånNa-kd

Na-kd ett klädmärke för unga blev precis piskade av de unga. Makten är inte längre hos stora starka företag som tidigare kunde pumpa in pengar i marknadsföring och höja sitt varumärke till oanade höjder. Idag sitter makten hos konsumenterna. De tillåter inte företag med osunda värderingar, med dålig företagskultur, sexistisk kultur eller med makt som missköts.

LÄS MER: Anställda uppmanades skriva på lojalitetsklausul – ska inte prata kränkande om Na-kd

LÄS MER: Experterna om upproret mot Na-kd: ”Fel att svara på kritiken i ett forum där enbart 55-åriga konsulter är” 

Konsumenternas makt förstärks av de influencers som står på de svagas sida och som mer än gärna tar striden mot Goliat när det nosas maktmissbruk och följare rasar i kommentatorsfältet. Så paradoxen att det är navelsträngen till framgången som gynnat Na-kd under alla år är precis det som nu klipper av och sätter strålkastarljuset på samma företag. Att gå ifrån att vara ”Betalt inlägg” till ”Bojkott” är inte längre än några minuter bort i en snabb och föränderlig värld. 

En gång för alla vill jag trumma in att ta emot praktikanter är en ynnest. Sköter man det väl så kommer det förhoppningsvis fler.  Man tar sig tid att träffa praktikanten innan man tar emot den, lyssnar och hör vad den har för ambitioner och mål med sin praktik. Ömsesidigt ska man sedan känna att praktikperioden kan ge något för båda parter. 

Praktikanter bidrar med så mycket magi när det blir rätt. Man kan dra parallellen till Benjamin Ingrosso vs Plura i Så mycket bättre. På ena sidan har vi en ung och hungrig person som med sin ambition, passion och kompetens går in för uppgiften att leverera tolkningar med 300%.  Plura å sin sida går upp med sin lite större ”kostym” drar av en dänga och sätter sig ned och njuter av den fortsatta middagen. Men på något konstigt sätt så är just detta utbyte av ”ung” och ”gammal” det som för dem båda framåt.  

Exakt på samma sätt ser jag på praktikanter. När de kommer in och bidrar med sin nyfunna kunskap, sin passion och sitt mod så bidrar de oerhört både till företagskultur men också till att hålla oss ”Pluror” på tå och behålla vår nyfikenhet att lära mer och lära nytt. 

Na-kd är inte de enda företag som ”nyttjar” praktikanter. De senaste åren har jag hört våra praktikanter varna andra praktikanter för att göra praktik på vissa stora varumärken som år efter år utnyttjar dem till att göra det skitgöra de inte själva har lust med. Men NA-KD sticker ut i rapporteringen och verkar vara en osund och katastrofal arbetsplats. 

Men jag vill avsluta med att lyfta Elif Abay. Att våga stå upp och vittna om missförhållanden är det inte många som vågar göra i offentlighetens ljus. Att ha mod och kurage att stå upp och avsluta sin praktik är fasen värt att applådera. Att dra in 96 samarbeten räcker i ditt CV för att du ska vara en het kandidat till en jäkla massa betalda arbeten. 

Johanna Ronnestam Bergbom, byråchef Outhousebyrån 

 

 

 

 

Ämnen i artikeln:

OuthousebyrånNa-kd

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.