Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Kenneth Danielsson: ”Det är dags att lägga ned Sveriges Mediebyråer”

Publicerad: 25 Augusti 2020, 07:21

Kenneth Danielsson är grundare och vd på W41. Han har tidigare varit vd på Mindshare och GroupM.

Sveriges Mediebyråer har tappat sin relevans, anser byrågrundaren Kenneth Danielsson som nu uppmanar organisationen att lägga ned. ”Innehållet och distributionen är närmare varandra än någonsin och det behövs en förändring”, skriver han i Resumé.


Ämnen i artikeln:

KOMMKenneth DanielssonSveriges Mediebyråer

Vi kunde under gårdagen läsa att både KOMM och Sveriges Mediebyråer står utan vd och enligt mig står i vilket fall den sist nämnde också utan riktning just nu. Jag vet inte varför Staffan Slörner och Jessica Bjurström valde att lämna sina uppdrag och jag vet för lite om Komm för att uttala mig, men jag tycker att ifall det är dags att göra om, så det är dags att lägga ned Sveriges Mediebyråer.

Det fanns en tid då Sveriges Mediebyråer blomstrade med ett bra och innehållsrikt Stockholm Media Week och bra offentliga och inofficiella debatter. Det var då en tydligare bild av vem som var mediebyrå och inte. Det fanns klara regler om vad en mediebyrå skulle stå för (inte äga eller skapa egna mediekanaler, vara oberoende och transparenta, godkänna samsynsdokument mm).

Idag saknas offentlig debatt när Sveriges Annonsörers tidigare vd Anders Ericsson har slutat och Hanna Riberdahl verkar ha en större ambition att driva frågor om reklamens påverkan och resultat, mer än att diskutera mediedifferenser eller skicka ut personliga åsikter. Stockholm Media Week har inte varit bra på flera år och alla som vill får i dag kalla sig mediebyrå. 

Idag är det tyst. Ingen vill väcka den björn som sover. 

Men behöver inte mediebyråerna en röst tänker ni och jo, det tycker jag att de behöver. Det finns mycket att prata om gällande auditörernas position som enligt mig pressar mediepriser mer än de tillför kompetens och insikter, den stora skillnaden mellan de internationella byrånätverken och lokala aktörer, om mediebyråernas ägande av egna mediekanaler är bra för kunderna eller inte, hur pitch-arbetet bäst hanteras och om eventuella konflikter mellan köpare och säljare. Så frågor finns det kvar. Men det behövs inte en egen röst för detta. 

Integrera den rösten med Komm i stället så att rösten kan bli tuffare, tydligare och kanske betyda något för alla annonsörer och byråer som dagligen jobbar för att skapa bättre resultat för företagen genom bättre kommunikation. Den rösten kan bli en bättre motpart till de eventuella konflikter eller frågetecken som finns där ute. Den rösten kan också bli starkare så att inte den största medlemmen kan tysta ned den minsta medlemmen på grund av brist på resurser. 

Det är nya tider nu. Innehållet och distributionen är närmare varandra än någonsin och det behövs en förändring. Det går inte att sitta tyst bakom sin position och hoppas att inget ändras längre. 

Kanske behöver till och med annonsörerna ny hjälp nu när fler och fler startar inhouse-avdelningar både för reklam- och medieköp, för rimligtvis är det så att den här trenden är det nya normala? Vad vet jag men att det är dags att göra om kan vi väl vara överens om. 

Kenneth Danielsson

Grundare och vd på W41. Tidigare vd på Mindshare och GroupM.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.