Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

Klimatkompensation är inte lösningen på allt - men ett enormt viktigt komplement

Publicerad: 10 Oktober 2019, 09:37

Fredrik Henriksson, Ving.

"Klimatkompensation är ett viktigt komplement" skriver Vings nordiska hållbarhets- och kommunikationschef Fredrik Henriksson i en replik på Fredrik Elissons kritiska debattinlägg om klimatkompensation.


Ämnen i artikeln:

Klimatkrisen

Att fortsätta minska utsläppen måste vara varje företags högsta prioritet, oavsett bransch. Diskussionen kring huruvida klimatkompensation är bra eller inte behöver dock nyanseras. Vi välkomnar DN:s artikel som publicerades den 9:e oktober, då företags klimatkompensationsprogram skiljer sig mycket åt, men med branschens mest omfattande program har vi samtidigt påpekat felaktigheter och faktafel. Klimatkompensation ska ses för just vad det är, nämligen ett komplement till det viktigaste arbetet - att fortsätta minska utsläppen. Vi håller med om att öppenhet kring ens klimatarbete är viktigt, och redovisar därför 100 % av de projekt vi investerar i, vilket vi uppmanar alla att göra.

Sett till resebranschen, där utsläppen från flyget är ett problem, är det högsta prioritet att fortsätta minska utsläppen. Dock, när mindre än 1 % av bränslet idag på marknaden är hållbart, och vi har en bit kvar till kommersiellt el-flyg, så kommer flygresor fortfarande att generera utsläpp. Så länge vi har utsläpp vi inte kan göra något åt, oavsett industri, så behöver vi kompensera även för dem. Alternativet att inte göra någonting, känns inte aktuellt 2019. Det gäller sedan att ens projektinvesteringar uppfyller de strikta krav som ställs av exempelvis FN:s CDM, Verified Carbon Standard eller Gold Standard, framtagna av bland annat WWF och som stöds av fler än 80 miljöorganisationer.

Klimatkompensation är ett viktigt komplement, där samma mängd utsläpp som ens företag ger upphov till kompenseras för genom att samma mängd växthusgaser ska minska någon annanstans. I vårt fall handlar det om 890 000 ton CO2 per år för de nordiska företagen i Vinggruppen. Dessa utsläpp kommer från bland annat den flygande verksamheten (där vi har bland de lägsta utsläppen per passagerare i Europa), från hotellverksamheten och från transferbussar. Inom samtliga områden gör vi allt för att fortsätta minska utsläppen i snabb takt, och i tillägg klimatkompenserar vi, för att ta ansvar hela vägen.

DEBATT: "Dags att sluta använda klimatkompensation"

I DN:s artikel och hos en del skeptiker kan ibland ifrågasättas varför vi inte har certifikat på mer än 95 % av våra utsläppsminskningsprojekt. Detta utan att redovisa vad det beror på. Om certifikat vore det viktigaste, hade vi investerat enbart i billigare vindkraft. Vi har istället valt att även komplettera med mer omfattande och helt nya projekt, som har en större inverkan på människor (det handlar kortfattat om vatteninfrastrukturprojekt, som bidrar till minskad klimatpåverkan, men även människors hälsa, jämställdhet, infrastruktur och rent vatten). Projekten är igång, men certifikaten kommer först när reduktionen levererats, och då även med certifikat enligt Gold Standard.

Vi hoppas inte att något företag målar upp klimatkompensation som lösningen på allt, och välkomnar även granskning av olika företags program, då de ser väldigt olika ut när man skrapar på ytan.

Utsläppen är ett problem och behöver fortsätta minska i snabb fart. På Ving berättar vi löpande om våra utmaningar och vad vi ser att vi behöver göra ännu bättre. Man kan som konsument göra aktiva val, såväl när man gör sina kläd- och matinköp som när man väljer sin semesterresa. Största ansvaret ligger dock på oss som företag, och att kommunicera utan substans i det man gör, hoppas och tror vi snart är ett minne blott och välkomnar all granskning av branschen.

Vår syn på hållbarhetsarbetet:

Högsta prioritet att fortsätta minska utsläppen
Klimatkompensera för de utsläpp man som företag fortfarande orsakar
Kommunicera öppet och transparent


Ämnen i artikeln:

Klimatkrisen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.