Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

"Klimatkompensation kan inte ersätta utsläppsminskningar"

Publicerad: 14 Oktober 2019, 07:44

"Att investera i CO2-bindning varken "kompenserar" för eller "neutraliserar" de utsläpp som till exempel en flygresa orsakar idag. Själva orden blir missvisande. Därför borde vi låta bli att använda dem i reklam och kommunikation." skriver Fredrik Elisson, hållbarhetsspecialist på Juno PR,


Ämnen i artikeln:

Juno PrVing

"Så länge vi har utsläpp vi inte kan göra något åt, oavsett industri, så behöver vi kompensera även för dem" skriver Fredrik Henriksson på Ving i en replik om klimatkompensation. Det illustrerar en generell utmaning: varje bransch har en tendens att tycka att just deras utsläpp inte går att göra någonting åt.

Att samtidigt prata klimatkompensation vaggar in konsumenter i en falsk trygghet om att kunna fortsätta leva som man alltid gjort. Det blir en distraktion från det viktiga och svåra arbetet med att sänka utsläppen. En ny rapport från Handelshögskolan visar dessutom att stora svenska företag fortfarande kommunicerar mer om hållbarhet än vad de gör rent konkret.

Det är positivt att Ving finansierar åtgärder som binder CO2. Forskning visar att plantering av miljarder och åter miljarder träd sannolikt är en av våra bästa chanser att klara klimatkrisen. Men även detta drömscenario förutsätter att vi chockminskar våra utsläpp idag.

Klimatkompensation kan nämligen inte ersätta utsläppsminskningar. Att investera i CO2-bindning varken "kompenserar" för eller "neutraliserar" de utsläpp som till exempel en flygresa orsakar idag. Själva orden blir missvisande. Därför borde vi låta bli att använda dem i reklam och kommunikation.

Personligen hoppas jag att Ving istället tar på sig ledartröjan i resebranschen genom att produktutveckla. Det måste väl finnas andra attraktiva sätt att semestra än att flyga till Thailand? Tänk om man tog chansen och omdefinierade semestern, istället för att göra som Tui och Norwegians reklam just nu och uppmana oss att fortsätta flyga som om det inte fanns någon morgondag.

Regeringen har nyligen bestämt att det ska bli obligatoriskt att redovisa klimatpåverkan när man marknadsför långa resor. Att sluta hävda att denna påverkan är "kompenserad" eller "neutraliserad" vore också ett steg i rätt riktning.

"Alternativet, att inte göra någonting, känns inte aktuellt 2019" skriver Fredrik Henriksson. Jag håller med.

Fredrik Elisson, hållbarhetsspecialist, Juno PR.


Ämnen i artikeln:

Juno PrVing

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.