Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Kollektivavtal och en bra arbetsmiljö går hand i hand

Publicerad: 4 mars 2022, 08:57

Foto: Stina Gullander

Byråbranschen glömmer vikten av god arbetsmiljö, och det går ut över de anställda och lönsamheten. ”Nio av tio svenskar omfattas av kollektivavtal. Motsvarande siffra i byråbranschen är mellan en och två av tio”, skriver DIK:s förbundsordförande Anna Troberg i en debattartikel.


Ämnen i artikeln:

DebattDIKÅrets Byrå

Kollektivavtalstäckningen i den privata byråbranschen är fortfarande skrämmande låg. Ett av skälen till det är föreställningen om att man ändå har bättre arbetsvillkor än vad kollektivavtalen erbjuder och därmed inte behöver dem. Det är dock en lika seglivad som farlig myt. Om den vore sann skulle kommunikationsbranschen inte ständigt toppa listor över branscher där de som arbetar drabbas av stress och den psykiska ohälsa som den ofta leder till. 

Fackförbundet DIK, som organiserar de som arbetar med kommunikation, verkar för att de som arbetar i branschen ska kunna göra det med glädje, passion och driv, allt det som kommer med goda arbetsvillkor och en god arbetsmiljö. Vi är övertygade om att det i förlängningen också är positivt för arbetsgivarna. Den som känner sig trygg på jobbet och går dit glad i hågen har oändligt mycket bättre förutsättningar att vara kreativ och produktiv än den som får ont i magen av blotta tanken att kliva in på kontoret.

DIK står sedan 2020 tillsammans med Regi bakom priset ”Årets Byrå – Bästa Arbetsgivare” som i år delas ut den 9 mars på Berns i Stockholm. Vinnaren tas fram baserat dels på en omfattande enkätundersökning där medarbetarnas upplevelse av sin arbetsplats mäts, dels på arbetsgivarens svar rörande villkor och policys. Kollektivavtal är inte nödvändigt för att nomineras till priset och är inte en del av bedömningen, men vi kan konstatera att såväl 2021 som 2022 har fem av sex nominerade byråer kollektivavtal. Det är naturligtvis ingen slump. 

Byråbranschen är kreativ och spännande, vilket gör den till en attraktiv plats att arbeta på. Dessvärre är det också en plats där man alltför ofta glömmer bort eller faktiskt inte alls har koll på arbetsmiljöfrågor som är självklara på resten av den svenska arbetsmarknaden. Priset ”Bästa Arbetsgivare” är ett av flera sätt som DIK arbetar på för att skapa en sundare byråbransch där våra medlemmar inte behandlas som slit och släng, utan kan jobba kvar, trivas och bidra till företagets framgångar.

Nöjda medarbetare och lönsamhet går hand i hand. Det börjar fler och fler arbetsgivare i branschen förstå. Men, utvecklingen måste gå snabbare. DIK:s statistik visar att många lämnar branschen efter bara några år och att taskiga villkor och dålig arbetsmiljö är de enskilt vanligaste orsakerna. Sju av tio byråanställda arbetar trots att de är sjuka, hälften jobbar mer än vad de får betalt för och löneskillnaderna är alltjämt stora mellan kvinnor och män. 

Nio av tio svenskar omfattas av kollektivavtal. Motsvarande siffra i byråbranschen är mellan en och två av tio. Med priset vill vi lyfta fram goda exempel. Med högre facklig organisering och kollektivavtalstäckning är vi övertygade om att de goda exemplen kommer att bli betydligt fler. 

Alla arbetsgivare har ett absolut arbetsmiljöansvar. Det gäller oavsett om man jobbar på kontoret eller på distans. Det gäller även när en deadline närmar sig med skrämmande hastighet. Schysta villkor – på riktigt – är nyckeln till att behålla kompetens och därmed också en reell konkurrensfördel. Men, hur gör man egentligen? När man går igenom de nominerade byråerna till ”Bästa Arbetsgivare” är det lätt att se vad som skiljer agnarna från vetet. Den enklaste och rakaste vägen till att bli en arbetsgivare som både kan locka och behålla den allra bästa kompetensen går inte via kollektivavtalslikanande former och allt vad det kallas. Den går via ett riktigt kollektivavtal.

Anna Troberg, förbundsordförande i DIK 

Ämnen i artikeln:

DebattDIKÅrets Byrå

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.