Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

Komm: En tydlig förändring i byråernas tävlingsbeteende

Publicerad: 5 Juni 2019, 11:47

Komms tillförordnade vd Linda Nilsson svarar med anledning av det minskade antalet priser för svenska byråer på den internationella tävlinsscenen.


Vi ser helt klart ett förändrat beteende i hur byråer tävlar, där man nu skickar in färre bidrag än tidigare. Och tittar man på prisbelönta jobb i relation till antalet som skickas in till de olika tävlingar, nationellt som internationellt så når byråer faktiskt ett bättre tävlingsresultat än vid första anblicken. Men det är klart, konkurrensen är stenhård och det är allt färre kampanjer generellt i världen som vinner de stora priserna.

Sen ska vi komma ihåg att det är först och främst för uppdragsgivarna, och deras kunder, vi gör våra uppdrag – inte för att tävla, även om det är ett viktigt sätt att marknadsföra sig som byrå och att som bransch driva och visa upp kommunikation och vilka möjligheter som finns. I de här sammanhangen är tävlandet en del av resan, inte målet i sig. Det får aldrig bli ett självändamål att vinna en massa priser.
Jag tror precis som Adam Kerj att tävlingsframgångarna går i cykler och jag ser att Sverige fortfarande är internationellt i topp med hänsyn till vårt lands storlek.

Bland årets Guldäggsvinnare har både Burger Kings Craft a Western Whopper, Clear Channels Out of Home Project, och Adobes The Lost Typography of Bauhaus belönats internationellt. Naturligtvis sitter vi här och håller alla tummar att dessa, och andra bidrag som tävlar, plockar hem lejon i Cannes.

Igår offentliggjordes shortlist för tre kategorier, där Sverige knep två nomineringar (Glass Lion och Innovation). I Glass är Volvo Cars The E.V.A Initiative en av 23 bidrag (av 192 inskickade bidrag) och i Innovation är det Doconomys DO Black en av 25 bidrag (av 186 inskickade bidrag). Och tittar vi på vilka andra bidrag som gör dessa sällskap på shortlist så är det inga svaga bidrag! Att ropa "Varg!" redan nu tycker jag att man kan göra i det avseende att vara nominerad är enorm bedrift.

Sen tycker jag att vi har missat något ändå uppenbart och glädjande, nämligen att unga svenska kreatörer fortsätter att vinna mängder av priser i internationella tävlingar. Bara i One Show vann svenska studenter ett tjugotal priser vilket är ett fantastiskt starkt framtidstecken och något som är värt att lyfta och fira.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.