Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

”Komm och Guldägget missar designbyråerna”

Publicerad: 4 december 2020, 12:18

Komm ska representera hela byråbranschen, men missar ofta designvärlden. Det visar sig inte minst i hur Guldäggets kategorier är utformade, skriver Söderhavets creative director Oscar Bauer.


Vi ser att utvecklingen pekar på att varumärke bara blir viktigare, att det får större och större betydelse att investera i ett bra ’hjärta’.

Moderna varumärken vill ha en stabil grund och en gedigen kreativ arsenal som sedan reklam kan använda som bas för att skapa fantastiska kreativa kampanjer. 

Trots detta är synen på vår gemensamma kreativa bransch att reklam är hjälten och varumärke/design något som är nödvändigt om än lite knepigt att förstå och beställa. 

Detta blev tydligt när jag tidigare i veckan läser om Guldäggets nya kategori. Äntligen! Jag lyser upp och tänker att nu händer det, nu kommer en ny kategori riktad mot varumärke och design. Ack så jag bedrog mig. Den nya kategorin är effekt. Designbyråer är superviktiga för ett varumärkes effekt, men det är på en annan nivå och på längre sikt. Vårt arbetes natur är mer komplext än att se ökningen av försäljning av ex hamburgare. 

Med det sagt är effektkategorien alltså riktat till reklambranschen, det blir den elfte kategorin för dem.  Resten av oss får slåss om två kategorier och även i dessa kan reklambyråerna (med all rätt) in och stöka från gång till gång. Effekt är en bra och en vettig ny kategori, men man kunde ha klämt in något för oss andra också. Komm är representant för hela den kreativa, kommunikativa branschen, och då hade jag hoppats på mer. 

Jag är medveten om att Guldägget ”bara är en tävling” men här och nu får det fungera som en spegel av branschen och samtiden. Det är talande för den diskussion som förts under de senaste 10 åren. För att tydliggöra den viktiga del som vi står för i vår bransch måste den tas på allvar och lyftas även i dessa sammanhang. Vi vet av erfarenhet att priserna också har påverkan på affären, exponering och intern kultur. 

Bara förutsättningarna för att skapa sin ”troféhylla” är i grunden olika. En kampanj som kan gå relativt snabbt kan vinna 5-6 guld. En reklambyrå kan skicka in 3-4 kampanjer, ja ni kan räkna själva... Att skapa ett hållbart och gediget varumärke tar väsentligt längre tid och kan få ett guldägg eller möjligen två om man även gjort förpackningar. Med de förutsättningarna är det svårt att minska gapet.

En skulle kunna påtala att kategorin hantverk även är en designkategori, men juryn förra året innehöll inte någon grafisk designer, varumärkesdesigner, typograf, illustratör eller hantverkare, såvitt jag vet. Då blir racet omedvetet riggat eftersom man helt naturligt tenderar att rösta på det man kan. Förra året fanns inget designbidrag representerat även fast det finns en uppsjö av fantastiskt hantverk där ute. 

Så då finns det två kategorier att röra sig inom. Resultatet blir att en väldigt fin och hantverksmässig bok, Husmanskost, vinner silver i förpackning i stället för Hantverk. Såklart kan linjerna vara lite suddiga mellan kategorier, en bok för mig är absolut en förpackning men då kanske det bara skulle vara omslaget, vilket blir löjligt. Om det hade varit fallet så skulle den boken ha fallit i rankning tror jag. Den borde som sagt i stället vunnit i en ny kategori - Hantverk Design.

Komm ska representera hela branschen, och då kan jag tycka att jämvikt i representation, med Guldägget som exempel, är en rimlig förväntan. Jag, och vi på Söderhavet, ser framemot att höra hur ni på Komm resonerar? Vi ser framemot att ni tar diskussionen vidare tillsammans med oss, med vilja att skapa bra förutsättningar för hela vår bransch. 

Oscar Bauer, creative director, Söderhavet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.