Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Kommer det ens att finnas en pr-bransch i framtiden?

Publicerad: 26 november 2018, 09:25

Istället för att vända blicken inåt bör vi fokusera på våra kunder, skriver pr-byrån Spotlights grundare Johan Wetterqvist som ger sig in i debatten om pr-branschens framtid.


Björn Mellstrand och Patrik Westander skriver i Resumé om PR-branschens utveckling.

LÄS MER: Björn Wellstrand: "Visa lite självförtroende pr-byråer – dags att äga området pr"

Men frågan är om det kommer att finnas PR-byråer, reklambyråer eller webbyråer framöver? Allt integreras och det blir ointressant vad byrån kallar sig. Det intressanta är hur man löser kundens utmaning, oavsett kanal eller verktyg. I takt med att allt fler företag och organisationer slutar arbeta i silos så kommer man också att sluta att upphandla byråer i silos. Kommunikationsutmaningen är i fokus och man vill ha en partner som förstår hur man kan dra nytta av olika kanaler för att nå största möjliga effekt och stötta affären på bästa sätt. En isolerad aktivitet som en debattartikel eller ett utspel i media av något slag kan skapa kortsiktig uppmärksamhet men skapar sällan bestående skillnad. För det krävs så mycket mer.

LÄS MER: Patrik Westander: "Fler borde haka på pr-tåget"

Kunskapen om att skapa förtroende och engagemang kommer att vara lika viktig framöver och PR-byråer som har haft som specialitet att skapa förtjänad uppmärksamhet är väl positionerade mot andra konkurrenter. Men utan förståelsen för hur det förtjänade kan samverka med de egna, sociala och köpta kanalerna på bästa sätt så kommer PR-byråerna att få svårt att flytta fram sina positioner.

I slutändan handlar det om att definiera vilken roll man vill spela i framtiden.

Kommunikationsbranschen riskerar att förvirra kunderna genom att dela in branschen i olika fack när merparten av byråerna ändå är verksamma även inom andra kommunikationsområden. Istället för vända blicken inåt bör vi lägga vårt fokus på att hjälpa kunderna att bryta sina silos och påvisa hur de med kommunikation kan skapa ett ännu större affärsvärde.

Johan Wetterqvist, partner/grundare Spotlight

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.