Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Kommer människor för att lyssna eller kasta sten på Järvaveckan?

”Det går inte att tänka informationskampanj. Kommunikation sker var dag. Bättre format behövs för möten med poliser, religiösa samfund, och skolor. Människor måste träffas oftare, fråga, lyssna och försöka förstå varandra. Att bygga förtroende tar tid”, skriver Mats Paulsen.

Publicerad: 27 maj 2022, 12:55

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

OpinionNyheterJärvaveckan

Att minska segregationen och förbättra integrationen är ett av tre uppdrag som statsminister Magdalena Andersson (S) gett sina ministrar. Håll inte på med en massa annat, signalerar statsministern, enligt politiskt sakkunniga.

Det handlar om att stoppa ökande misstro mot myndigheter, stigande ilska hos och mot stenkastare liksom skjutningarna förstås. Undersökningar har länge visat att människor tycker sammanhållningen i samhället minskar.

Så alla departement och myndigheter arbetar med att få kontroll genom att höja straffen, rekrytera fler poliser och uppfinna hitta nya typer av förebyggande åtgärder. Få tycker det går tillräckligt snabbt.

En sak myndighetsutövare ganska snabbt kan förbättra är kommunikation och invånardialog. Kommunikationen i dag bidrar inte tillräckligt till ökad förståelse mellan olika grupper – vare sig det handlar om socioekonomiska, språkliga, religiösa eller värderingsmässiga klyftor. 

Här är några av de exempel jag sett på nära håll.

Nästan 90 procent röstar i Sverige. I utsatta områden röstar ungefär hälften. Partierna, Valmyndigheten och vissa kommuner försöker förstå varför. En slutsats är att många faktiskt inte ens vet hur och var man ska rösta. Information om demokratin når inte fram och misstro mot politiker och samhälle ökar.

För några månader sedan arrangerades ett seminarium om våld i nära relationer i Järva, där det är ett av de vanligaste polisanmälda våldsbrotten. Jag var ensam i publiken framför en panel med socialtjänsten, polis och experter. Informationen hade inte nått fram lokalt.

I Järva är vaccinationsgraden mot covid-19 fortfarande under riksgenomsnittet. Ett annat kritiskt område är att fler familjer inte litar på socialtjänsten. Samhällets information klarar inte att konkurrera mot alternativa nyhetskällor.

En uppryckning av kommunikationen behövs. 

Kommunikationslandskapet behöver kartläggas med fördjupade insikter om målgrupper, alternativa kanaler, ton och språk etcetera. 

Med insikter kommer kulturell förståelse. Då kan budskap med tonalitet som når både hjärtat och hjärnan tas fram. För detta behöver myndighetsutövarna bredare kompetens.

Fler alternativa kanaler behövs då traditionella medier som Sveriges Radio, SVT, morgontidningar inte når fram. Medielandskapet är så spretigt och splittrat att många fler vägar behöver testas och utvecklas. Lokala influencers, social påverkan genom respekterade personer, mycket mer innehåll i fler sociala medier, fler fysiska möten och information på gator och torg.

Det går inte att tänka informationskampanj. Kommunikation sker var dag. Bättre format behövs för möten med poliser, föreningar, företagare, religiösa samfund och skolor. Människor måste träffas oftare, fråga, lyssna och försöka förstå varandra. Att bygga förtroende tar tid.

Nu finns risk för nya upplopp om Rasmus Paludan och partiet Stram Kurs får bränna koraner på Järvaveckan om en vecka. Polis och civilsamhälle kommer kämpa för att ha läget under kontroll. När röken har lagt sig, behöver andra saker också göras.

 

Mats Paulsen
Senior advisor, Prime Weber Shandwick

Fotnot: Prime Weber Shandwick jobbar i dag med Polisen, men inte längre med Järvaveckan.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

OpinionNyheterJärvaveckan

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.