Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag21.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Komms ordförande Helena Westins önskelista för julen 2019

Publicerad: 17 December 2019, 10:35

Helena Westin, ordförande i Komm sedan i våras.

Komms ordförande Helena Westin hoppas att det orimliga pitchandet tar slut, att branschöverenskommelse blir klar och att fler reklamköpare satsar i motvind nästa år.


Ämnen i artikeln:

Helena WestinKomm

Att en ny branschöverenskommelse blir klar!
Det är verkligen på tiden att ett nytt grundavtal för samarbetet mellan uppdragsgivarna och Komms medlemsbyråer förverkligas. Så på min önskelista står en ny, och uppdaterad branschöverenskommelse av typen allmänna villkor med Sveriges Annonsörer. För när grunden är solid och bra för alla parter blir samarbetena bättre.

Att DI börjar skriva initierat om kommunikation som affärskritisk kompetens, igen.
Längtar tillbaka till tiden då Carin Fredlund skrev i DI, eller åren då Pia Grahn hade en egen kolumn…  Men om inte DI antar utmaningen hoppas jag att Svenska Dagbladet, eller Dagens Nyheter tar den tappade facklan.

Att det orimliga pitchandet försvinner.
Pitcher där byråer tvingas lägga ner ett enormt arbete och tävla med idéer utan att få betalt är på väg att bli ett arbetsmiljöproblem. Jag önskar att de försvinner eftersom svenska kommunikationsköpare äntligen fattar att obetalda pitcher inte är vägen till effektiv kommunikation med förtroendefulla och inspirerade samarbeten. Ett första steg är de pitchrekommendationer som Komms arbetsgrupp nu jobbar fram och som lanseras i vår.

Att vi alla kavlar upp skjortärmarna och konkret börjar jobba med FN’s globala mål.
I princip alla FN’s sjutton utvecklingsmål har stora inslag av beteendeförändringar. Människor måste få ny kunskap, så att de på djupet ändrar attityd och faktiskt börjar göra saker på nya sätt. Både för att utrota fattigdomen och för att hejda klimatförändringarna. Preeeeciiiis det som vi professionella kommunikatörer är experter på. Så låt oss se till att hjälpa till nu! Följ hur det går och leta reda på ett par mål som inspirerar just dig och din byrå och sätt igång Komm! Nu hjälps vi åt!

Att Resumé Insikt slår prenumerantrekord!
Ja, det önskar jag mig verkligen, inte för Resumés skull utan för branschens. Ity att vi alla hela tiden behöver få nya kunskaper och insikter om vår verksamhet. Och ju fler som prenumererar desto mer resurser till de granskande journalisterna, och ju bättre granskande journalistik, desto mer kunskap och insikt till oss alla.

Att trenden med att hälften av de satsade annonspengarna går till internetjättarna vänder.
Det är ju en gammal sanning att hälften av annonspengarna är bortkastade, vi vet bara inte vilken hälft. Börja med att annonsera i media som bidrar till den svenska granskande journalistiken och den svenska välfärden. Så gör investeringen i annonser dubbel nytta! Både för annonsören och för vår demokrati!

Att företagsledarna fattar att det är i lågkonjunktur agnarna skiljs från vetet (alltså att de som satsar i motvind alltid vinner marknadsandelar). Typ det enda vi med tvärsäkerhet vet om marknadsföring ;-)

Att marknads- och kommunikationscheferna sitter i högsta ledningen för alla svenska organisationer och företag och att professionella kommunikatörer tar plats i alla styrelser. När företagen arbetar professionellt med kommunikation i alla led och på alla nivåer kommer framgången att bli sanslös!

Att Sverige klättrar vidare från den fantastiska tolfte plats i global kreativitetsranking vi har idag och fortsätter att ta storslam i internationella tävlingar, som den kreativa stormakt vi faktiskt är! (Att jämföras med Sveriges plats 89 när det gäller folkmängd ;-) 

Att professionell kommunikation äntligen börjar spegla Sverige som det faktiskt är. Med en mångfald av uttryck, färger, former och konstruktiva, kreativa dialoger.

Att de smartaste och mest begåvade unga talangerna, oavsett etnicitet, kön, identitetsuttryck, funktion, religion eller läggning känner att det är just i Komms bransch de ska söka sin lycka.

Att ännu fler byråer tävlar i Guldägget.
Det är ju gratis att tävla om man inte gjort det förut, eller inte gjort det de senaste tre åren!

Att Nyheterna i TV4 och Kulturnyheterna i SVT bevakar Guldäggsgalan.
Eftersom det är så viktigt (och kul) med bra kommunikation önskar jag att resten av medie-Sverige också fattar vikten, betydelsen och glädjen med att uppmärksamma allt fantastiskt som görs, visas och sägs på Guldäggsgalan.

Att det blir massor av snö till jul!
”Se upp i backen - tusen hål i nacken” ” Sist ner är en… ” och så vitare…

Att tomten är en tant! 

God Jul! 

Önskas eder alla,

Helena

Helena Westin

Ämnen i artikeln:

Helena WestinKomm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.