Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Komms svar på kritiken

Publicerad: 6 Maj 2015, 09:58

Gustav Martner.

Foto: Pressbild.

Guldäggskampanjen "Vem får synas i svensk reklam?" har debatterats flitigt den senaste veckan. Nu bemöter Komm:s avgående ordförande Gustav Martner kritiken och förklarar syftet bakom kampanjen.


Ämnen i artikeln:

Gustav MartnerGuldägget 2015KOMM

I söndags avslutades utställningen 'Vem får synas i svensk reklam?'. Under en veckas tid visades den på Hötorgets tunnelbaneperrong i Stockholm och i sociala medier med målsättningen att diskutera reklamens roll och ansvar i samhället. Vi bjöd in till samtal mellan näringsliv, politiker och allmänhet och ville visa att vi som bransch tar ansvar.

Guldägget har funnit i över 50 år och varje år görs en kampanj för att uppmärksamma galan. Den positiva uppmärksamhet som årets kampanj har fått får anses vara helt unik. Sveriges Radio, SVT, TV4, Dagens Nyheter, Aftonbladet och Metro bevakade #vemsyns-utställningen. Krönikörer, journalister och statsråd hyllade initiativet.

Föräldrar till barn med funktionsnedsättning skickade tackbrev. En fotolärare tog kampanjen med sig in i klassrummet. Och att Guldäggsgalans biljetter förra veckan sålde slut på rekordtid är ju en intressant notering.

Kampanjen har också mött kritiska röster. Sakine Madon tycker att den var pinsam och irrelevant. Björn Mellstrand och Sofia Heidenberg tycker att "frågeställningen är i högsta grad relevant" men att avsändaren var fel. Anders Ericson på Sveriges Annonsörer tycker att Komm missade de goda exemplena och det affärsmässiga skälet att verka för mångfald. Och på nätet har de rasistiska, homofoba och kvinnohatande kommentarerna tyvärr dykt upp som vanligt.

Enklast för att bemöta så olika reaktioner är att berätta varför kommunikationstävlingen Guldägget finns.

Guldägget finns för att även dålig reklam kan fungera utmärkt. Tjatig och fördummande reklam kan fungera. Slarvigt utformad reklam kan fungera. Sexistisk reklam kan fungera. Reklam som reproducerar en skev bild av människor och samhälle kan också fungera utmärkt. Kort sagt: reklamen kan uppfylla annonsörens primära syfte, men ändå vara kass.

För precis som en hyreshus inte nödvändigtvis är god arkitektur bara för att lägenheterna är uthyrda, är reklam inte nödvändigtvis god kommunikation bara för att den ökar försäljningen till vilket pris som helst.

Guldägget premierar kommunikatörer och uppdragsgivare som insett ovanstående, och som lyckats leverera något som är betydligt bättre och mer långsiktigt än en hel del av den kommunikation som faktiskt omger oss i medierna och det offentliga rummet. Ansvaret för att skapa bra kommunikation som gör gott – för både avsändare och mottagare – ligger på Komms medlemsbyråer. Men det är ett ansvar som vi delar med annonsörer, mediaägare och offentliga samhällsaktörer.

Därav #vemsyns. Därav Guldägget.

Gustav Martner
Styrelseordförande, Komm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.