Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

”Kommunikationsbranschen lider av diplominflation”

Publicerad: 3 December 2019, 08:19

Den tidigare reklambyrå-vd:n Fredrik Jerlov trodde länge på värdet i att vinna tävlingar. I dag räds han att alla ägg, nycklar, spikar, spadar och spinn mest bidrar till att skapa en klubb för inbördes beundran.


Ämnen i artikeln:

Fredrik Jerlov

Är vi hycklare allihop? Ena dagen tycker jag si. Andra dagen tycker jag så. Debatten om reklamtävlingarnas vara eller icke vara sätter effektivt tummen mitt i ögat på frågan där det redan finns en nagel: Detta är branschkänsligt.

Tävlar vi för att det sporrar oss att bli bättre? Eller tävlar vi för att diplomen fyller ett bekräftelsebehov som mamma eller pappa borde tagit hand om? En gång i tiden argumenterade jag hårt för det förstnämnda. Jag menade att den ständigt närvarande piskan: ”Är detta tillräckligt bra att tävla med?” drev, byggde, skapade kvalitet som sedan skapade kommunikationsresultat. Jag satt i jurys runt om i världen. Vi tävlade mycket. Vi vann mycket. Jag talade varmt för att diplomen på väggen var ett tecken på kompetens.

Med åren kommer visdom och insikt. Eller i alla fall perspektiv. Det går att se att allt är sant och falskt.

”I detta vårt gemensamma behov av extern beundran ser allt fler krämare en potentiell affär.”

Jag tror att bekräftelsebehovet är överindexerat hos de flesta av oss i den här branschen. Och just det är varken dåligt eller bra, det är helt enkelt en egenskap många av oss har gemensamt. Med det kommer viss exhibitionism. ”Vi vill öppna rocken för så många som möjligt”, som den legendariske byråledaren som fortfarande har sitt efternamn på Sveriges enda verkligt internationella byrå en gång sa till mig.

I detta vårt gemensamma behov av extern beundran ser allt fler krämare en potentiell affär. Tävlingarna självförökar sig i alla riktningar och i dag kan vilken klantbyrå som helst köpa på sig en fullspikad diplomvägg. En kreativitetsfasad. Inramad fake news, som har mer med insatt kapital än visad skicklighet att göra. Följden blir för många diplom i för många kategorier i för många tävlingar. Som därmed självklart eroderar, reklamtävlingarnas relativa värde.

Finns lösning? Tveksamt. Enkla lösningar (tävla som fan i alla mystiska Awardshows!) på svåra problem (hur bygger vi byråns kreativa rykte?) är vår tids mantra nummer ett. Och så länge Zuckerberg bestämmer hur algoritmerna ska skruvas syns ingen ljusning. Dessutom, sjukdomen har redan spridit sig ända till Olympiska Kommitten som nu lanserar fler grenar, klasser och medaljer än någonsin. Alla kan vinna något.

Kanske ska vi sluta spjärna emot? Kanske måste vi i branschen inse att de objektiva värdemätarna är en illusion. Kanske måste vi förstå att den bekräftelse vi söker genom gyllene ägg, nycklar, spikar, spadar eller spinn i grunden är fel fråga till fel målgrupp. Det viktiga är inte vad andra tycker om dina prestationer. Det viktiga är vad du, innerst inne, tycker själv.

Fredrik Jerlov

Konsult, Rud Pedersen Group. Tidigare vd på reklambyrån Jerlov


Ämnen i artikeln:

Fredrik Jerlov

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.