Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag23.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Konsten att återuppstå som varumärke

Publicerad: 29 mars 2021, 07:39

Ronny Olovsson har tidigare jobbat som bland annat nöjes- och sportchef på Aftonbladet.

Foto: Petra Älvstrand

Vinters delägare och pr-strateg Ronny Olovsson ser Zlatan Ibrahimovic återkomst i landslaget och ett varumärke som efter staty-diskussioner och rasist-anklagelser mot förbundskaptenen ser ut att ha återhämtat sig.


Ämnen i artikeln:

Zlatan Ibrahimović

Gud var tillbaka. Eller, ja, så här lagom till påsk var det kanske mer en återuppståndelse vi såg.

Haussen total före match. En genial passning från hans fot gav mål och seger, men laget var inte berusat av den stores återtåg, snarare förlamat.

Eftersnacket lät som en förlust. Ändå, han är tillbaka. Mot alla odds. Få får chansen att skriva om sista kapitlet i sin karriär. Men det är det Zlatan gör nu. Ni minns, statyn med en toasits kring halsen, avsågad näsa, omkullvräkt… skändad.

Ni minns, hans retfulla påhopp om rasism i landslaget, hur han utnyttjade fansens längtan för att lansera olika produkter. När många av oss kliade oss i huvudet över hur snabbt han reducerade sitt eftermäle med en rad lätt tveksamma beslut så var nog de flesta också överens om att slutet var på väg att övergå i en epilog. En lite sorglig sådan. Med ett varumärke som var tilltufsat, ifrågasatt. Som jag såg det dessutom helt i onödan. Ridå?

Nej.

Än en gång kom en ny sanslös dribbling... Ett nytt kapitel började med flytten till Milan och det faktum att han trotsade alla tvivlare och skakade liv i den gamla storklubben och bitvis dominerade med resoluta avslut och mål fick oss alla att häpna. Ett första steg mot en slags upprättelse inleddes.

Om vi sneglar lite på vad som hänt i någorlunda närtid så finns det en rad andra remarkabla reinkarnationer av varumärken som mer eller mindre ansågs insomnade och förlorade:

• Lego, under början av 2000-talet var man snudd på bara en nostalgisk kuriositet. Det var panikartat nedåtgående kurvor. Men… Man vände sig till Yoda och hans jediriddare, en smart colab med Star Wars, sedan Sagan om Ringen, räddade varumärket. Och nu, hepp, görs det filmer med legofigurer.

• Marvel, serietidningskungarna som dominerade rasade ihop under 80-90-talet och gick i konkurs. Men, via ”vuxen-serie-trenden” i slutet av 90-talet ökade intresset för figurerna och Marvel återuppstod på bio. I dag är Hollywood mer eller mindre en årlig cykel av mer eller mindre obskyra Marvel-hjältar på film.

• Apple, jo, faktiskt, i dag är det nästan svårt att minnas hur de var på dekis på 90-talet innan Steve Jobs återtog kontrollen 1997 och inledde det briljanta återtåget via lansering av ipod och iphone.

Zlatan är väl kanske inte Yoda, Hulken eller Gandalf, men hans återkomst väcker positiva känslor. Klivet in i landslaget ska förstås inte ses som en bakslug plan för att återerövra folkets kärlek och städa bort alla tråkigheter, men, ja, få får chansen att skriva om sista kapitlet i sin karriär.

Zlatan Ibrahimovic har den möjligheten nu.

Låt vara att matchen mot Georgien inte blev den bejublade målfest som försnacket hoppades på. Det såg bakhalt ut, bitvis ängsligt. Men, säg att Zlatan lyckas ta detta landslag till ett VM… Säg att han avgör några matcher på vägen med sin unika talang och kraft… säg att han uppträder lika ödmjukt som han gjort nu i mötet med media.

Ja, jo. Vi glömmer fort. Minnet av den omkullvräkta statyn bleknar. Hans utfall mot landslagsledningen likaså. Och om han utnyttjar sin unika möjlighet kan han nu få den sorti han rättmätigt förtjänar efter en minst sagt unik karriär. Han behöver – egentligen – inte uträtta mirakel. Han behöver vara där, på rätt sätt.

Det är en händelse som ser ut som en tanke att han gör comeback i landslaget samtidigt som spelfilmen om hans liv produceras. Vem vet, de kanske borde planera för en sequel redan nu… jag tror det.

Varumärken som gjort comeback:

Lego, via colab med Star Wars, Sagan om Ringen och Toy Story.

Apple, Steve Jobs comeback som vd 1997 inledde en revolution via ipod och iphone.

Marvel, stendött som serietidning, idag det nya Disney med biofilmer och tv-serier.

Dr Martens, 90-talstrenden återupplivade det ikoniska skomärket.

Samsung, visst minns ni de brinnande Galaxy Note 7 lurarna som du inte fick ta med på flyget, eller?

Volkswagen, avgasfusket 2015 ledde till massiva böter, nu är de tillbaka med elbilar.

Birkenstock, länge hånade, nu plötsligt accepterade igen. Ingen vet hur eller varför.

Nintendo, Donkey Kong-kungarna återupplivade sig med Wii.


Polaroid, konkurs 2001, hoppade på kitsch-tåget, lanserade nyligen en up-och-ner-kamera med Netflix-serien ”Stranger things”.

Converse, colabs med Kurt Cobain och Ramones återupplivade skomärkets ikonstatus.

 

 

 

Ronny Olovsson, delägare och pr-strateg, Vinter

Ämnen i artikeln:

Zlatan Ibrahimović

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.