Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Opinion
Publicerad: 7 april 2020, 09:13
Ocean Outdoors marknadschef Jesper Albansson om hur man bör tänka som reklamköpare under coronakrisen.
Ämnen i artikeln:
CoronavirusetAtt hänge sig åt marknadskommunikation är en stimulerande tvåfrontsutmaning; vinna internt likväl som externt förtroende. Hårddraget är området internt ofta en kostnad, vilket förvisso är sant.
Till dess att motsatsen är bevisad eller synsättet ändrats.
Det kan vara en bidragande orsak till att exempelvis CMO-rollen kom till; för att visa att funktionen marketing bör vara en central gestalt, en schackbrädets drottning som till skillnad från de andra pjäserna kan röra sig obehindrat över fältets rutnät och luckra upp låsta positioner.
Något av en katalysator för såväl varumärkesfrågor som försäljning.
På Wikipedia står att läsa:
”The titles are less strict/formal in the 21st Century and allow companies to acknowledge the evolving and increasingly significant role that marketers can play in an organisation, not least because of the inherent character of successful marketers. The CMO leads brand management, marketing communications (including advertising, promotions and public relations), market research, product marketing, distribution channel management, pricing, and customer service.”
Det kan vara en jakt på sändningstid men att jobba efter mantrat att marknadsavdelningen skapar ”säljdrivande marknadsinsatser” är effektivt ur den aspekten.
Om marknadsavdelningens narrativ innehåller ”sälj” sätts det likhetstecken med pengar in. Om det i stället bygger på varumärke och kännedom kan det uppfattas som snömos. Vips, där blev du en kostnad igen.
Egentligen är det inte så dramatiskt. Marknads- och kommunikationsskrået arbetar dagligen med att etablera rapport med en mängd olika publiker. Det är det jobbet som internt ska utvecklas och förfinas.
Knåpade ihop en liten process för det hela. Den fick ett engelskt namn för det låter tuffare.
The infinite loop of internal marketing
Nyfikenhet/intresse > förståelse > förtroende > resultat > acceptans > omstart
Ägna en stund åt att umgås med tanken att attribueringsmodellering (ni vet, beyond the last click och allt det där) borde börja i en fas tidigare än gement. det vill säga. inom organisationen.
Ställ några kontrollfrågor:
Och på tal om retorik...
Marknadsföring som kostnad vs. marknadsföring som investering. Smaka på skillnaden.
Om marknadsfunktionen och det den tar fram ses som en kostnad är det lite som att gå i Penrose stairs. Du kommer varken upp eller ned. En kostnad har liksom en negativ laddering hur man än vänder och vrider på det.
En investering däremot signalerar framåtanda och förväntan. Det finns en förhoppning om avkastning.
Att gå från kostnad till investering är en huvuduppgift som är grannlaga men oj så rolig!
Speciellt eftersom målgruppen är dina kolleger.
Det verkar ibland finnas en inneboende oförståelse mellan performance och brand och omvänt.
Framgång kommer när motsättning bryts upp och ändras till en ömsesidig förutsättning; det vill säga. att marknads- och försäljningsavdelningarnas framgång byggs av det goda samarbetet.
Just i dag kan det vara läge att sträcka på er marknadsförare & kommunikatörer. Er bästa tid är nu.
När positionerna på det imaginära brädet - likt i dag - är ofrivilligt låsta behövs nämligen en drottning som kan röra sig framåt, diagonalt och i sidled.
En av flera viktiga uppgifter för marknads- & kommunikationsavdelningarna just nu är att supportera organisationen och då främst säljteamen.
Då stiltje och osäkerhet råder på marknaden behövs konkreta verktyg och berättelser som kan:
Förutsättningarna för detta har skapats och skapas löpande av marknadsavdelningen, i tät dialog med försäljningsavdelningen.
Har ni investerat över tid är ”ladorna fyllda” av meningsfulla konversationsstartare och relationsbyggande verktyg.
Till sist: En idé är gratis.
Jesper Albansson, marknadschef Ocean Outdoor
Ämnen i artikeln:
Coronaviruset