Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Kostnad vs. investering

Publicerad: 7 April 2020, 09:13

Ocean Outdoors marknadschef Jesper Albansson om hur man bör tänka som reklamköpare under coronakrisen.


Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Att hänge sig åt marknadskommunikation är en stimulerande tvåfrontsutmaning; vinna internt likväl som externt förtroende. Hårddraget är området internt ofta en kostnad, vilket förvisso är sant.

Till dess att motsatsen är bevisad eller synsättet ändrats.

Det kan vara en bidragande orsak till att exempelvis CMO-rollen kom till; för att visa att funktionen marketing bör vara en central gestalt, en schackbrädets drottning som till skillnad från de andra pjäserna kan röra sig obehindrat över fältets rutnät och luckra upp låsta positioner.

Något av en katalysator för såväl varumärkesfrågor som försäljning.

På Wikipedia står att läsa:

”The titles are less strict/formal in the 21st Century and allow companies to acknowledge the evolving and increasingly significant role that marketers can play in an organisation, not least because of the inherent character of successful marketers. The CMO leads brand management, marketing communications (including advertising, promotions and public relations), market research, product marketing, distribution channel management, pricing, and customer service.”

Det kan vara en jakt på sändningstid men att jobba efter mantrat att marknadsavdelningen skapar ”säljdrivande marknadsinsatser” är effektivt ur den aspekten.

Om marknadsavdelningens narrativ innehåller ”sälj” sätts det likhetstecken med pengar in. Om det i stället bygger på varumärke och kännedom kan det uppfattas som snömos. Vips, där blev du en kostnad igen.

Egentligen är det inte så dramatiskt. Marknads- och kommunikationsskrået arbetar dagligen med att etablera rapport med en mängd olika publiker. Det är det jobbet som internt ska utvecklas och förfinas.

Knåpade ihop en liten process för det hela. Den fick ett engelskt namn för det låter tuffare.

The infinite loop of internal marketing

Nyfikenhet/intresse > förståelse > förtroende > resultat > acceptans > omstart

Ägna en stund åt att umgås med tanken att attribueringsmodellering (ni vet, beyond the last click och allt det där) borde börja i en fas tidigare än gement. det vill säga. inom organisationen.

Ställ några kontrollfrågor:

Sålde vi bara för att säljaren gjort ett formidabelt jobb eller kan vi identifiera nyckelsekvenser tidigare i händelsekedjan?

Borde vi rent av ägna tid åt att utveckla dessa trots att det kostar pengar? 

Blir nettot rent av högre om vi gör det?

Kan det retoriskt vara på sin plats att också fråga: 

vilka varumärkesdrivande säljinsatser är planerade under kommande kvartal?

Och på tal om retorik...

Vilka associationer väcker ordet kostnad? Vilka associationer väcker ordet investering? 

Marknadsföring som kostnad vs. marknadsföring som investering. Smaka på skillnaden.

Om marknadsfunktionen och det den tar fram ses som en kostnad är det lite som att gå i Penrose stairs. Du kommer varken upp eller ned. En kostnad har liksom en negativ laddering hur man än vänder och vrider på det.

En investering däremot signalerar framåtanda och förväntan. Det finns en förhoppning om avkastning.

Att gå från kostnad till investering är en huvuduppgift som är grannlaga men oj så rolig! 

Speciellt eftersom målgruppen är dina kolleger.

Det verkar ibland finnas en inneboende oförståelse mellan performance och brand och omvänt.

Framgång kommer när motsättning bryts upp och ändras till en ömsesidig förutsättning; det vill säga. att marknads- och försäljningsavdelningarnas framgång byggs av det goda samarbetet.

Just i dag kan det vara läge att sträcka på er marknadsförare & kommunikatörer. Er bästa tid är nu. 

När positionerna på det imaginära brädet - likt i dag - är ofrivilligt låsta behövs nämligen en drottning som kan röra sig framåt, diagonalt och i sidled.

En av flera viktiga uppgifter för marknads- & kommunikationsavdelningarna just nu är att supportera organisationen och då främst säljteamen. 

Då stiltje och osäkerhet råder på marknaden behövs konkreta verktyg och berättelser som kan:

Bibehålla och utveckla relation

Skapa konversation 

Bädda för top of mind när situationen förbättras

Bidra till att situationen förbättras

Förutsättningarna för detta har skapats och skapas löpande av marknadsavdelningen, i tät dialog med försäljningsavdelningen.

Har ni investerat över tid är ”ladorna fyllda” av meningsfulla konversationsstartare och relationsbyggande verktyg.

Till sist: En idé är gratis.

Jesper Albansson, marknadschef Ocean Outdoor

Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.