Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Kraftsamlar med sabotage, negativ SEO och fejkade reviews om branschkonkurrenterna

Publicerad: 23 September 2020, 09:25

Resumés bloggare Martin Edenström har tagit del av en ny rapport som pekar på att vi kan gå mot en framtid av digital smutskastning företag emellan.


Ämnen i artikeln:

SEOMartin Edenström

Vad använder ni egentligen de där LIA-studenterna till? En ny undersökning av brittiska Reboot Digital med 1672 svarande företag visar att det är relativt vanligt att vända kraft, kreativitet och peng till att sabotera för konkurrenterna. Med olika illvilliga, digitala tilltag. Som negativ SEO, falska köpta påståenden och fejkade produkt- och konkurrentomdömen online. Ett alternativ till att jobba på sin egen närvaro med sökordsoptimering eller köpt onlineannonsering. Som även är en marknad som snabbt mättats allt eftersom Google gjort det enkelt att sökordsoptimera och jobba med synlighet.

Hela 30 procent av företagen skulle kunna tänka sig sabotera för en konkurrent som till exempel säljer en mer attraktiv tjänst, om de garanterat kom helt undan med tilltaget. Populärast sabotagetaktik är ”Fake reviews” som berör konkurrentens verksamhet. 13 procent av alla accepterade även ett erbjudande om att köpa in negativa SEO-tjänster som baktalar konkurrenterna.

På vilken avdelning sitter ligisterna då? 25 procent av de som kunde tänka sig att sabotera visade sig komma från den egna rekryterings och HR-enheten. Men det är mest en dröm som närs, enbart 0,3 procent av alla företag erkände att de redan hade saboterat online för en konkurrent.

Visst, då företagen månatligen lägger tiotusentals kronor på SEO-tjänster men fortfarande ligger flera SERP-sidor bakom konkurrenternas sökresultat är det klart de blir sugna att pröva något nytt. Och steget att skapa FUD (Fear, Uncertainty, and Doubt, rädsla, osäkerhet och tvivel) i sina onlinekampanjer ligger inte jättelångt ifrån det i dag mycket vanliga, och relativt oskyldiga, uppköpet av konkurrentens bolagsnamn som eget sökord.

Martin Edenström

Managing director, Consid Stockholm

Ämnen i artikeln:

SEOMartin Edenström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.