Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Kränkta martech-byråer, förvärvsmultiplar och marknadschefens dekapiterade vardag

Publicerad: 15 mars 2022, 14:11

Resumés bloggare Martin Edenström bjuder på ett branschsvept för martech och digitalisering. Håll till godo!


Ämnen i artikeln:

NyheterMartech

Det är ingen hemlighet att digitaliseringshjulen snurrar aningen långsamt på de svenska marknadsavdelningarna. Kulturella förändringar och speciellt lyckad rekrytering tar sin tid. Se gärna denna föreläsning från Resumé om krocken som uppstår när reklamare ska prata data. 

Stilla därför gärna er törst i mars månad med ett allmänt trend- och branschsvep kring martech och digitalisering. Nu kör vi!

Vanligaste plattformen när marknadschefen blir med e-handel
Den svenska marknadschefen förses allt oftare med en ”e-handelshatt”. Kampanjer och nya varumärken får inte sällande en egen D2C-ingång och handel. Enligt ledande expertrådgivarna på Omniarch är det vanligaste valet där kanadeniska Shopify. Tillika klart vanligast förekommande i samtal på e-handelspoddar samt när Instagramsponsrande native-brands inom mode och accessoarer namedroppar plattform.

Kränkta martech-byråer fick upprättelse
För drygt ett år sedan grät ett gäng martechkonsulter ut. De kände sig förfördelade gällande branschtillhörighet. Måltavlan var Regi och ”Årets byrå” tävlingen. De sju bönhördes och Årets svenska Martech-byrå eller Marketing Data & Technology byrå skapades 2022. Den vann CRM- och MA-gänget på finska Miltton Insights. För övrigt ett land där martech-hjulen just nu snurrar betydligt snabbare än i Sverige.

Förvärvsmultiplar från pandemin infinner sig
Det hör inte till vanligheterna, men flera av förvärven under 2019-2021 verkar efter en inlåsningstid på 2-3 år lett till att större belopp betalas ut. Det ska gälla för både Knowit/Creuna, EY/Doberman och flera andra profilerade förvärv under den högkonjuktursbetonade pandemiperioden. I Creunas fall ska runt 150 extra miljoner nyligen ha betalts ut.

En paketlösning duger inte längre
Svenska konsulter inom CX, CRM och e-handel som tidigare varit en plattform trogen, så kallade ”pure-players”, är ett minne blott. Svenska marknadsavdelningar kan i upphandling vara mer intresserade av time-to-market, prisbild, molnstöd eller miljöaspekter än ett tekniskt brand. Därför måste även konsulterna bredda sig. Inte sällan med mer löst sammankopplade, moderna alternativ inom headless och decoupled.

Anledningen till marknadschefens dekapiterade vardag
Just ”headless” får ni lägga på minnet 2022. En mer frikopplad teknisk miljö återkommer ständigt och är troligtvis snart ett lika givet begrepp som martech. Trendens mångmiljardaktörer återfinns i Tyskland och därifrån kom nyligen statistik (230 svarande) om varför ”headless” väljs ut bland världens ledande företag. Det var, sammanfattat:

60% för att förbättra kundupplevelsen
59% för att få upp ”perf” och hastigheten på lösningen
23% för att spara in på kostnader
20% för att får bättre releasecykler
56% av integritetsmässiga skäl

Vanligaste och viktigaste sysslan på svenska inhouseavdelningar
Mer svenska trender, enligt nyligen indriven statistik från hela 400 marknadsavdelningar (bl a ComeOn, Telia och Arla). Bannerflow gillar inhouse-data, de säljer en produkt riktad mot gruppen. I årets siffror som nyligen släpptes visar det sig att otippade Visual Design är den viktigaste inhousesysslan. Följt av Social media strategy, Online video och Media Buying. Att snabbare få saker gjort är främsta fördelen med inhouse (tyckte 46%) och vanligaste storleken på eget inhousegäng är 6-10 anställda (enligt 43%).

 

Martin Edenström

Managing director, Consid Stockholm

Ämnen i artikeln:

NyheterMartech

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.