Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Krisexperten om Coronaviruset: ”Planera för det värsta och hoppas på det bästa”

Publicerad: 12 Mars 2020, 12:05

Sedan utbrottet jobbar Primes krisspecialist Hampus Knutsson och hans kolleger i stort sett bara med uppdrag som berör cononaviruset. Här delar han med sig av fem konkreta råd att förhålla sig till just nu.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetPrimeHampus Knutsson

Sverige, Europa och världen befinner sig i en extraordinär situation med anledning av Corona-viruset. Fram tills i går har det varit ganska mycket ”business as usual” för många verksamheter i Sverige, som kunnat rulla på med en del jobbandes från distans. Men nu införs så kraftiga åtgärder i Sverige och internationellt att det kommer få stora organisatoriska och kommersiella konsekvenser. Det kommer att påverka alla branscher och präglar redan i dag de flesta kommunikatörers arbetsdagar.

Sedan drygt två veckor tillbaka jobbar jag och flera kollegor mer eller mindre heltid med Corona-relaterade frågor. Och givet sakernas tillstånd just nu så ser det ut att bli så även framåt. Första vågen handlade om att inrätta rutiner och riktlinjer, andra vågen om att förstärka riktlinjerna och efter att risknivån höjts i Sverige i veckan så vidtas nu allt kraftfullare åtgärder; verksamheter stänger, möten ställs in, evenemang genomförs utan publik eller inte alls och resande begränsas. Allt för att minska riskerna för smittspridning och skydda riskgrupperna.

När en sådan här extraordinär situation uppstår så handlar det om att planera för det värsta och hoppas på det bästa. Många organisationer, stora som små, har agerat snabbt och handlingskraftigt. Trenden just nu är att företag och flera myndigheter agerar mer kraftfullt än de generella råden från myndigheterna som ansvarar för frågorna. Det beror sannolikt dels på den debatt som blossat upp om myndigheternas hantering och informationsgivning av situationen, men också på grund av höga krav och förväntningar från medarbetare, kunder och leverantörer.

Framöver kan vi fortsatt förvänta oss det oväntade. Nästa våg kan nämligen få ännu större kommersiella effekter och kommunikativa behov, då förändrade konsumentbeteenden och minskad konsumtion kommer påverka ekonomin och därmed verksamheters förutsättningar i grunden. Det här är alltså sannolikt bara början.

Här är fem konkreta råd som är aktuella just nu:

1.      Gilla läget och följ (minst) myndigheternas rekommendationer.

2.      Isolera den dagliga bevakningen och hanteringen av situationen till en mindre krisgrupp som genomför dagliga avstämningar, så att resten av organisationen kan arbeta på så vanligt som möjligt. Inrätta regelbundna rapportering till alla medarbetare, exempelvis veckovis.


3.      Se över all marknadskommunikation och gör en bedömning om planerade kampanjer relevanta eller ens lämpliga. Kommersiella kampanjer kan slå helt fel när hela samhället har Corona på näthinnan.


4.      Gör en risk och möjlighetsinvetering, både kommersiell och kommunikativ - fundera på hur din verksamhet kan hjälpa samhället, i stort eller i det lilla där du verkar?


5.      Var lyhörd för hur medarbetare och kunder känner – och var inte rädd att förändra verksamheten utifrån förändringar i omvärlden.

 

Hampus Knutsson, krisspecialist på Prime

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.