Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Kristdemokraterna har tappat sin moraliska kompass

Publicerad: 25 augusti 2022, 07:56

”Förtroende kan raseras på ett ögonblick. Med ett sms”, skriver Chiffers Björn Owen Glad med anledning av Kristdemokraternas massutskick.


Ämnen i artikeln:

ChifferBjörn Owen GladKristdemokraternaNyheter

På onsdagsmorgonen fick 200 000 svenskar ett sms av Kristdemokraterna. Det innehöll en serie vallöften och en uppmaning att rösta på KD för en ny regering. Men mellan raderna kan man läsa historien om en borttappad moralisk kompass, skriver Chiffers Björn Owen Glad.

Folk rasade förstås. Och det med all rätt. Mitt i morgonrusningen, bland sms om dagishämtningar, fotbollsträningar och lunchplaner, landade några välformulerade rader politiskt dravel i vanliga människors inkorg. Vi är inte – och borde inte vara – vana vid sådant.

Rent juridiskt så har allt gått mer eller mindre rätt till, det slår Swedmas jurist Mattias Grundström fast i Resumé. Men hur är det ställt med moralen? Varför tar sig KD rätten att tränga sig in vid våra frukostbord som en objuden gäst? Och varför tyckte de att det var en bra idé?

Vi marknadsförare är i förtroendebranschen. Företag och politiska partier är ingenting utan sina kunders och väljares förtroende. Vi kämpar hårt, året runt och i alla upptänkliga kanaler, för att bygga det förtroendet. Vi utbildar, underhåller och skapar upplevelser. Vi berättar historier, triggar känslor och skapar lojalitet.

Vi marknadsförare vet att förtroende byggs med hårt slit och ärligt uppsåt. Vi stormar inte in i människors vardagsrum, pausar barnkanalen och kränger våra tjänster och produkter. Vi vet bättre.

Men förtroende kan också raseras på ett ögonblick. Med ett sms. De allra flesta tycker att reklam är skit. Och många gånger har de helt rätt. Det är därför vår skyldighet att styras lika mycket av en noggrant kalibrerad moralisk kompass som av ROI och opinionsundersökningar.

Björn Owen Glad, innovation lead Chiffer. 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.