Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Kritik mot A Non Smoking Generations rapport: ”Är all text reklam?”

Publicerad: 24 Januari 2020, 10:18

Anette Rosengren, nordenchef på Philip Morris, Patrik Strömer, generalsekreterare på Svenska Snustillverkarföreningen.

Foto: Pressbild/Håkan Gustavson

Anette Rosengren, nordenchef på Philip Morris och Patrik Strömer, generalsekreterare på Svenska Snustillverkarföreningen, ifrågasätter A Non Smoking Generations senaste rapport. I den hävdar organisationen att tobaksindustrin får dold reklam i form av positiva artiklar till ett annonsvärde på över 40 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

A non smoking generationReklam

A Non smoking generation (NSG) har i 40 års tid utbildat och informerat ungdomar om rökningens skadeverkningar. Att minderåriga inte ska ägna sig åt nikotin i någon form är vi överens om. Däremot kan jag bara beklaga att den nya strategin tycks vara att ignorera rökningens skadliga hälsoeffekter och i stället svinga vilt mot vuxna människors högst privata njutningsmedel, som snus. 

LÄS MER: ”Ny rapport: Dold tobaksreklam för över 40 miljoner”

Genom att NSG inte vill ta till sig den tydliga vetenskapliga konsensus som finns i skillnaderna i hälsorisker mellan rökare och snusare, bidrar organisationen till att medvetet sprida en bild som inte stämmer med verkligheten.

Det senaste exemplet på snedvandring i terrängen är den rapport som lyckades få en del spridning. Tesen är att eftersom tobaksreklam är förbjudet så måste alla nyheter, reportage, debattartiklar och ledartexter vara ”dold reklam”. Verkligen? Att en ledarskribent upprörs över EU:s snusförbud och påpekar att det rör sig om diskriminering eftersom cigaretter är tillåtna i hela EU, kan inte gärna betraktas som reklam. Det är opinionsbildning i syfte att skapa bättre politiska regler, som inte bygger på godtycke.

Man kanske inte ska vara överdrivet konspiratorisk, men om det inte längre är rökningen som ska bekämpas utan yttrandefriheten, då står jag och A Non smoking generation inte på samma sida längre.

Patrik Strömer, generalsekreterare, Svenska Snustillverkarföreningen

Pilip Morris: ”Vi riktar oss aldrig till minderåriga”

Tobak och nikotin ska aldrig hamna i händerna på barn. Vi stöttar helhjärtat A Non Smoking Generations (NSG) kamp mot ungdomars användning av nikotin. Nikotinfri skoltid, langningsförbud och utbildning av handeln är områden där vi gärna bidrar. NSG målar i rapporten ”Hur tobak porträtteras i media” upp en bild av en tobaksindustri som lurar barn att använda tobak. Jag talar inte för hela industrin, bara Philip Morris. Flera av exemplen i rapporten rör vårt mål att skapa ett rökfritt Sverige, men avfärdas tyvärr som ett PR-trick. 

Vi har ett ansvar att bidra till att få bort cigarettrökningen, det farligaste sättet att använda nikotin. Bäst är att aldrig börja röka. Har man börjat, sluta. De som ändå fortsätter att röka vill vi erbjuda bättre alternativ. Vi har investerat över 60 miljarder kronor i forskning och utveckling av produkter som är bättre än cigaretter, dock inte riskfria. Allt i en process som liknar den läkemedelsindustrin följer. Produkterna är endast avsedda för rökare. Vi vill inte nå minderåriga, icke-rökare eller ex-rökare. Eftermarknadsstudier visar glädjande nog att vi inte heller når dessa grupper. Det bekräftar amerikanska Food and Drug Administration efter att ha ägnat år att granska våra data.

LÄS MER: ”Hur motiverar man strategisk kommunikation i syfte att sälja tobak?”

Målet ett rökfritt Sverige kräver flera åtgärder. NSG gör ett enastående jobb att se till att minderåriga inte börjar använda tobak. Vi kan bidra med att minska rökningens skadeverkningar genom att ta fram bättre alternativ och informera vuxna rökare om att de finns. Vi marknadsför inte våra produkter i sociala medier. Minderåriga ska aldrig komma i kontakt med dem. Däremot vill vi synas och nå ut på platser där vuxna rökare finns.

Likt andra lagliga industrier deltar vi i samhällsdebatten, precis som NSG gör. Där har vi som företag och NSG samma rättigheter. I en demokrati får alla göra sin röst hörd. Det tycker vi är bra. Öppet och transparant utbyte av åsikter stärker samhället. Liksom NSG är vi också beredda på mediernas granskning av vår verksamhet. Även det en viktig demokratisk grundbult som vi stöttar till fullo.

Kan inte NSG och Philip Morris sitta ned och tillsammans se hur vi kan bidra till att göra Sverige rökfritt? Jag kan också visa hur vi jobbar med hållbarhet. Vi har globala engagemang som rör allt från tobaksodling, arbetsförhållanden, brottsbekämpning till att göra Sverige och världen rökfri. Helen Stjerna, låt oss boka in ett möte!

Anette Rosengren, nordenchef, Philip Morris

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.