Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Krönika: Succékonceptets röda tråd

Publicerad: 19 oktober 2021, 11:33

Foto: Petra Älvstrand / Frilans

Ronny Olovsson skriver i en krönika om succéseriernas gemensamma nämnare: färgen röd.


Thåström visste det tidigt, han sjöng tvärsäkert ”ett hjärta e alltid rött, ett hjärta har alltid rätt” i sin Imperiet-klassiker ”Alltid rött, alltid rätt”.

Och rött är mer än rätt.

Låt mig leda det i bevis.

”Squid game” är Netflix nya megasuccé. En märklig ”låtsasvärld” där ett klaustrofobiskt drama utspelar sig med oro för plötsligt ultravåld. Det absurda spelet styrs av rödklädda hantlangare med masker. Just de röda dräkterna har satt sig och säljs just nu världen över i monstruösa mängder inför halloween.

”La Casa De Papel”. Ett liknande kammarspel inlåsta i en lokal, hot om våld och – jepp – rödklädda hantlangare med masker. Ett intrikat spel för att överleva även här. Gör jag fel, pang!

”The handmaid's tale”. En rubbad totalitär vålds-diktatur som håller kvinnor fångna som avelsdjur och tvingar dom att klä sig i – jodå, röda dräkter. Inga masker, men nästan, den vita hättan som skymmer ansiktet har samma tydliga signalvärde.

Tre helt olika produktioner.

Tre olika länder.

Tre helt enorma succéer.

Tre helt sjukt likvärdiga koncept.

En snabbanalys visar att de gemensamma faktorerna är många:

• Alla tre har isolerat handlingen till litet av ett slutet kammardrama där en stor del av handlingen sker i en nära miljö. The handmaid's tale må röra sig i större geografi, men det slutna hemmet är skådeplats för det mesta.

• En absurd kontext för handlingen som är sinnessjuk i sin twist, men ändå genomförd så att det som sedan sker är fullt rimligt och logiskt om man väl ”köper” den absurda kontexten.

• En plot som spinner på hur människorna i den här extrema situationen förhåller sig till varandra och hur lojaliteter byggs upp eller rivs ned. Vad är varje aktör beredd att offra av sin egen mänsklighet, empati och självrespekt för att vinna?

• En grundläggande frågeställning som landar hos tittaren: hur hade jag själv agerat om jag ställts inför detta val?

• Rött. En dräkt i rött. Ett konceptuellt uttag i en väl genomförd visuell identitet som i en enda blick kan identifiera konceptet. En total igenkänning – för de som vet.

Visst ser ni den också, succékonceptets röda tråd…

Ja, ska vi ge oss in i färgspektret så är det bara gult (gul bil, smock!) som är en starkare signalfärg. Rött varnar oss för fara. Rött är rött som blod, vilket vi lärt oss är obra. Blod ska vara i kroppen, inte utanför. Ser jag rött på händerna har något dåligt hänt, även om jag just bara bättrat på färgen på stockstugan.

Om algoritmen får bestämma lär det inte dröja länge till innan vi ser en ny fantastisk binge-serie som med all säkerhet kommer att rymma en ny stark grafisk identitet.

Och tro mig, den är röd.

 

Ronny Olovsson, PR-strateg & Partner, Vinter

LÄS OCKSÅ: Var uppmärksam på ditt färgspråk när du kommunicerar i olika kulturer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.