Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Kvinnliga kreatörer måste släppas fram

Publicerad: 7 Mars 2019, 08:37

Foto: Angelica Lönnberg Gavazzeni

Kvinnor tar många köpbeslut i hemmet, men bakom reklamen står ofta män. Nathalie Borgman Peters, digital strateg/kreatör på Chimney, tycker att frånvaron av kvinnliga kreatörer på reklambyråer bidrar till en exkluderande kultur och ett slöseri av reklamköparnas budget.


I den prisade reklamfilmen "Make yourself unstoppable" går en ung man runt på gator och torg till tonerna av Queens "Don´t stop med now". Han gör många saker, men flera scener sticker ut lite extra: han fotar en kvinna under kjolen, ger en kvinna som ligger (med särade ben) och meckar med en bil en korv etc etc.

Men den här texten handlar inte om sexistisk reklam, utan om normer som gör att den här typen av reklam inte stoppas redan i skisstadiet. Det är inte så förvånande att arbetsgruppen bakom "Make yourself unstoppable" inte består av särskilt många kvinnor.

Trots initiativ som Ad Women eller granskningar som den här verkar mediebranschen fortfarande, 2019, inte förstå vikten av att släppa fram och anställa kvinnliga kreatörer. I alla fall inte om du tittar på vilka som jobbar på byråerna...

Jag tog åter, precis som förra året, ett svep över medarbetarsidorna för de byråer som kom topp 3 i Årets Byrå – de som uppmärksammats för att vara bäst i klassen. Jag kikade på samtliga byråer i de fyra kategorierna för reklambyråer och resultatet får mig att fundera över om vi fortfarande lever kvar i en Mad Men-era.

Av de 13 byråerna har 10 stycken medarbetarsidor, totalt handlar det om 84 personer. Endast en byrå har en kvinnlig CD, och på den byrån finns också två män med samma titel. Resten av alla byråer har kreativa chefer som är män. 32 procent kvinnor har titeln AD eller Copy, resten, 68 procent är män.

Tittar vi på byråerna från 2018, och inkluderar alla nominerade byråer, är resultatet skrämmande likt. Av de 28 byråerna har 22 stycken medarbetarsidor, totalt handlar det om 153 personer. Endast en byrå har en kvinnlig CD, som också har titeln VD och delägareägare, resten av alla kreativa chefer är män. 31 procent kvinnor har titeln AD eller Copy, resten, 69 procent är män.

Trots att det här är en ytterst ovetenskaplig undersökning visar den att branschen behöver vakna till. Inte bara för att undvika extrema reklamfilmer som i det inledande exemplet, utanför att bryta normer, kreativa ryggdunk och subgrupper som motverkar att kvinnor kan göra ett bra jobb, eller överhuvudtaget släpps fram.

Här är ett par upplevelser från kvinnor i branschen:

Designer:
"Manliga kreatörer har frågat mig vad jag tycker när de har gjort jobb som riktar sig till kvinnor, utan att jag släppts in i själva arbetet. Eller så har jag ombetts sitta med i pitcher utan att ta del av samtalet, för att "det ser bra ut att ha en kvinna i rummet"

AD:
"Jag har jobbat som AD i sju år men får fortfarande inte titeln senior AD, trots att jag har lika mycket ansvar och erfarenhet som min manliga kollega som har den titeln. Det speglar självklart av sig på hur mycket inflytande och respekt jag får från resten av teamet. Vi har också helt olika lön."

Copy:
"Jag märker stor skillnad i hur jag blir briefad, storleken på projekt och deadline mellan mig och de kreatörer som är män på mitt jobb. Jag får nästan alltid projekt med lägre budget, kortare deadline och får ofta vara både projektledare och kreatör – medan de andra får jobba med både projekt- och produktionsledare."

Projektledare:
"Jag projektleder kreatörer och har fått ta på mig stora projekt när jag egentligen inte haft tid, trots att manliga projektledare haft luftigare i kalendern. Jag har fått höra att anledningen till varför jag ska ta dem är för att kvinnor är bättre på att styra upp. Som om att jag måste agera någon form av mamma till de manliga kreatörerna"

Utöver att detta inte skapar någon attraktiv arbetsmiljö, präglar ojämnställda arbetsgrupper även resultatet. Emmeli Österdahl, CD på MRM McCann, beskrev det bra i Resumés granskning:

– Vi vet att kvinnor består av över 50 procent av befolkningen och står för majoriteten av köpbesluten i samhället. Vi vet också att kvinnor inte kan relatera till 85 procent av den reklam som skapas. Om man slår ihop ett och ett så förstår man ju att bristen på jämställdhet på byråerna är ett slös med reklamköparnas pengar och att reklamen skulle kunna vara mycket effektivare om man hade en jämställd bransch. Så det är ett enormt affärsproblem.

Den här typen av text ska egentligen innehålla förslag på lösningar och förbättringar, men allvarligt talat har jag inga, förutom: anställ kvinnor, släpp fram dem och låt dem jobba på samma villkor som män.

Nathalie Borgman, digital strateg/kreatör, Chimney

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.