Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

La Boutique Eyewear – Ett exempel på varför det är viktigt att tänka igenom ett budskap

Publicerad: 29 november 2021, 12:41

En optiker i Gamla stan fick stark kritik efter att i ett skyltfönster ha dragit paralleller mellan Black Week och Black Lives Matter. Resumés bloggare Brandon Sekitto skriver om vikten av att förstå vilket budskap man skickar ut och att kunna be om ursäkt.


Ämnen i artikeln:

Black Lives Matter

Hej La Boutique Eyewear,

Jag känner att jag vill adressera er efter det att ni tagit ner skylten, alltså inte att ni måste stänga ner, utan att ni tog ner skylten Black Week Matter som för mig känns som ett sätt att göra billiga poäng på ett mycket viktigt budskap.

All publicitet är bra publicitet? Butiksägaren ber om ursäkt men en märklig sådan då det även görs en poäng att många butiksägare har det tufft och Black Week är avgörande viktigt. Tyvärr känns det mer som en ytlig ursäkt utan innerlig avsikt.

”Absolut inte den korrekta tolkningen” säger butiksägaren, och ber om ursäkt.

Det är en respons som känns både tveksam och smakar mellanmjölk. Det blir så tydligt att ni ber om ursäkt för något ni inte förstår er på. Frågan blir då, vill ni verkligen förstå?

Att framgångsrikt kommunicera med sin omvärld kräver förberedelser och en förståelse för din omgivning och den inverkan orden/handlingarna kan ha på människor. Det betyder inte att man behöver vara en kommunikationsexpert, inte alls. Och, Ibland blir det helt enkelt bara fel, ibland råkar man trampa i klaveret. Men, det går faktiskt att backa bandet och ta sig ur snaran, att göra rätt för sig. Man måste bara ha viljan, en genuin önskan om att möta sin omgivning med den omtanke den förtjänar.

Alla kan vi göra misstag, men frågan om detta var ett misstag eftersom ni ansträngt er att efterlikna både budskap och design kopplade till Black Lives Matter.

Ponera att budskapet endast skulle uppfattas som en ordlek, men ordleken faller platt när man vet vidden bakom rörelsen som vill belysa orättvisor som kränker mänskliga rättigheter. Så om man nu vill locka till billiga priser, gör inte det på bekostnad på ett budskap som vill göra skillnad på riktigt.

Det känns svårt att tro på att den globala opinionsrörelsen som har uppmärksammats i Sverige av både politiska och icke politiska organisationer under 2010-talet och 2020 har gått er förbi. Det är även svårt att tro på att en av de historiskt största # (om inte allra största) har gått er förbi. Inte heller alla de protester där man mantrat Black Lives Matter runtom i vår värld, eller de medialt uppmärksammade debatterna kring den förminskande repliken All Lives Matter har haft för inverkan. Därför är det svårt att inte se den svarta rutan och budskapet Black Week Matters annat som en direkt anspelning på #BLM.

Grädden på mosen måste ändå vara att ursäkten följdes av ordet men, ”Men Black Friday är extremt provocerande mot oss som småbutiker och lokala handlare, och småhandlare har en väldigt jobbig dag idag”. Det ger väl ändå ingen rätt att rida på vågen av en rörelse som handlar om så mycket mer än att nå en retailbudget under en retailhögtid? Det är ju här ursäkten späds ut till mellanmjölk, och tappar sin genuinitet.

Vi kan inte låta den här typen av kommunikation gå obemärkt förbi, och jag personligen har svårt att se mellan fingrarna på oegentliga budskap. Jag jobbar med dessa frågor dagligen och vill därför belysa vikten av genomtänkt kommunikation utifrån ett interkulturellt perspektiv. Jag tror starkt på konceptet respektfull kommunikation och att det i det finns bättre sätt att prata med varandra på, och det hela börjar med att förstå varandra.

Så detta inlägg syftar inte till att kritisera utan i stället väcka dialog kring hur vi kommunicerar eller kanske borde kommunicera där grunden ligger i att prata med – inte om.

Så därför i all välvilja till La Boutique Eyewear och er andra som kanske vill väl med som ibland kanske omedvetetet går över gränsen. Har man gjort fel, stå för det så att det blir en menad innerlig ursäkt i stället för en märklig undanflykt.

Grundregeln är att det finns inga MEN i en ursäkt. Antingen ber man om ursäkt eller så gör man det inte. Inga MEN.

Innan man skickar ett budskap ut i sfären har man ett ansvar att stämma av med olika människor, få olika perspektiv och göra en omvärldsbevakning. Man måste ha en plan.

Har man råkat såra/uppröra, eller förarga en grupp, då behöver man be om ursäkt, men det räcker inte. Man behöver även lova ett par saker.

1. Lova att skola sig med breddat perspektiv. Om man ska kommunicera med koppling till exempelvis Black Lives Matter så är det klokt att spegla frågan från olika vinklar och skapa sig en grundförståelse i hur budskapet kommer väcka såväl intresse som anstöt.

2. Lova att systematisera den nyfunna kunskapen inom bolaget/organisation så att alla talar samma språk och delar samma värderingar

3. Lova att ändra på sättet man skickar ut budskap framöver.

Hoppas det var hjälpsamt.

Väl mött

Brandon Sekitto, vd Nodnarb AB

Läs fler texter av Brandon Sekitto på Resumé-bloggen Från påverkan till medverkan.

LÄS OCKSÅ: Optikerns skyltfönster upprör – ägaren förklarar: ”Absolut inte den korrekta tolkningen”

Ämnen i artikeln:

Black Lives Matter

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.