Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

”Landslagets haveri är fullständigt – hur kan alla missa det?”

Publicerad: 18 November 2019, 12:50

Att landslaget i samband med den senaste tröjlanseringen tog ställning mot den ökande rasismen inom fotboll är bra. Men vad betyder det när ingen av landslagets främsta företrädare lyckas leva upp till löftet när det behövs som mest? Det frågar sig pr-konsulten Casper Danielsson.


För en vecka sedan lanserade det svenska fotbollslandslaget sin nya matchtröja. De meddelade i samband med släppet att det behövs krafttag mot de problem som omgärdar den internationella fotbollen, inte minst efter hoten och rasistiska kommentarerna mot spelaren Jimmy Durmaz i fjol. Men när landslagets kommunikation skulle tas ut i praktiken blev det allt annat än kraftfullt. Det blev i stället ett haveri.

I fredags kväll gick herrlaget till EM-slutspelet 2020. Iförda samma tröja som lanserats bara dagar tidigare. Men avancemanget överskuggades av att lagets anfallare, den 20-årige Alexander Isak, konsekvent motta fick apljud och andra glåpord från rumänska fans varje gång han rörde bollen.

Detta är en av de största läktarskandalerna för svenska landslaget på 15 år. Men fullblodsrasismen på den rumänska läktaren var inte en chock för någon. Rumänien har tidigare i år straffats för just rasism på läktaren och supportrar har blivit avstängda. Därför borde svenska landslagets kommunikationslinje direkt efter matchen varit solklar. Lagets ståndpunkt har tidigare formulerats och händelsen var, tyvärr, inte oväntad.

Men det var inte en sylvass förbundskapten som intog C Mores studio direkt efter matchens slut. Det kom inga krav på krafttag från Uefa eller hot om att landslaget kommer att lämna planen direkt nästa gång en spelare utsätts för rasism. Det kom i själva verket väldigt lite i linje med lagets tidigare ställningstaganden – trots att det var i detta läge det betydde som mest. I stället krävdes det sju minuter och en fråga från C Mores Anna Brolin innan förbundskapten Janne Andersson tog upp rasismen.

– Våra spelare ska inte behöva ta skit. Det ska inte få förekomma. Det var jättebra att domaren bröt matchen.

Landslagets andre talesperson, lagkapten Andreas Granqvist, gick på samma linje efter att ha fått frågan fyra minuter in i en intervju med Expressens reporter Daniel Kristoffersson:

– Det är otroligt tråkigt. Man blir frustrerad och arg.

Det är bra att landslaget, i samband med sin tröjlansering, tar ställning mot den rasistiska farsot som löper över internationella arenor. Men vad betyder det när ingen av landslagets främsta talespersoner lyckas leva upp till orden när de behövs som mest?

Både Janne Andersson och Andreas Granqvist är ambassadörer för Sverige och det är deras ansvar att så tidigt som möjligt markera så hårt som möjligt. Det råder inga tvivel om att Janne eller Andreas tycker att rasismen är fruktansvärd, men det betyder ingenting om de inte klarar av att förmedla det till miljontals tv-tittare. Samma princip som gäller för alla organisationer.

Vad krävs för att Janne Andersson, Andreas Granqvist eller någon annan i förbundet ska gå i bräschen och säga att laget vägrar spela en enda minut till innan rasisterna är utkastade? Ska Alexander Isak behöva bli träffad av golfbollen som precis missade honom? Det samlade intrycket av kommunikationen blev nu att landslaget anser att detta var en isolerad händelse som inte behöver adresseras mer än nödvändigt.

Det har, historiskt sett, varit ett dåligt tillvägagångssätt för att kväsa rasism och högerextremism. I fredags lyckades laget genomföra sin strategi på planen felfritt, men det får inte fungera som immunitet för haveriet utanför planen. Att lansera en tröja med ord om krafttag mot orättvisor och rasism väger väldigt lätt när landslagets främsta företrädare inte lyckas leva upp till dem.

Casper Danielsson

Kommunikationsbyrån Bellbird


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.