Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

"Läsarförståelse kräver både kvalitativ och kvantitativ data"

Publicerad: 26 juli 2017, 08:41

Foto: Privat

UX-designern Andreas Olsson kommenterar förra veckans betalväggs-debatt mellan Joakim Jardenberg och Jonas Kanje.


Ämnen i artikeln:

BetalväggarJoakim JardenbergHelsingborgs Dagblad

Det är otvivelaktigt så att den undersökning som Joakim Jardenberg presenterat har brister, något som nu påpekats av samtliga parter. Men det som oroar är Jonas Kanjes svar. Det är ett svar som bygger på väntade ingredienser; trafiksiffror och konvertering. Typiskt kvantitativ data.

Av egen erfarenhet från den tid jag arbetade som UX-designer i mediebranschen klingar det här bekant. Hårda siffror verkar alltid viktigare än viljan att förstå sina läsare. Dessa är siffror som visas i PowerPoint-grafer för ledningar och styrgrupper, och som till sist fäller avgörandet om det blir utdelning eller uppsägning.

Och det är ju klart. Att ha järnkoll på sina siffror är givetvis livsviktigt i en mediebransch som är under stor ekonomisk press. Men det får heller inte gå till överdrift, eftersom det skapar en falsk bild av den verklighet som man själv och sina läsare befinner sig i. Det tycks en smula ironiskt att man i en undersökande bransch, enbart väljer att titta på den fakta som stödjer den egna kortsiktiga affären, istället för att söka helhetsbilden.

För hur mår läsarna?

När Jonas Kanje säger att "det är genom de hårda trafiksiffrorna man ser hur folk verkligen ställer sig till premiummodellen", så tar han faktiskt en genväg. Insikten om hur läsarna mår nås både via kvalitativa metoder (exempelvis genom att intervjua läsare) och kvantitativ data (exempelvis trafiksiffror). Att vifta bort det ena eller det andra är fel väg att gå.

Djupare förståelse för läsarnas attityd är oerhört viktigt. Inte minst i dessa tider när man pratar om lojalitet. En siffra på antalet prenumeranter, betalväggsköp eller hur frekvent de besöker en webbplats, säger ingenting om hur lojala de är. Man väntar kanske bara på bättre alternativ?

Enda sättet att veta är genom att känna sina läsare. Och det gör man inte enbart genom hårda trafiksiffror.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.