Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Låt inte de digitala verktygen stå i vägen för marknadsförare

Publicerad: 8 Oktober 2020, 09:11

Marknadsförarna lägger 16 procent av sin tid på sina huvudsakliga arbetsuppgifter, en majoritet anser att mängden digitala verktyg i arbetet stjälper mer än det hjälper visar en ny undersökning från Workfront. ”Maximera de verktyg ni har”, skriver konsultbolagets Nordeuropeiska chef.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetDigitalisering

En av marknadsförarens absolut viktigaste egenskaper är enligt dem själva den kreativa ådran. Att den får blomstra och utvecklas. I tider som dessa, då våra arbetssätt förändrats och olika distansverktyg implementerats, är det viktigare än någonsin att de som ska ta fram marknadsinsatserna kan behålla sitt fokus. Det är dags att chefer och ledare på Sveriges kommunikations- och marknadsavdelningar säkerställer att deras medarbetare har de verktyg som behövs för att på distans kunna fortsätta vara kreativa och inte behöva lägga onödig tid på sådant som hämmar skapandet. 

När vi nyligen genomförde en undersökning bland svenska marknadsförare frågade vi dem hur stor del av deras arbetsvecka som läggs på uppgifter de var anställda för att utföra. I rapporten Global Marketing Report 2020, visar det sig att marknadsförarna enbart lägger 16 procent av sin tid på sina huvudsakliga arbetsuppgifter. En siffra som kan tyckas låg, men knappast förvånande. Resterande tid, som bland annat läggs på möten och att skicka e-post till kolleger och kunder ska givetvis inte ses som mindre viktig, men visst bör kreatörerna i större utsträckning få möjlighet att vara kreativa? 

Maximera de verktyg ni har

I vår undersökning framkommer det även andra spaningar som bör intressera de svenska marknads- och kommunikationscheferna. Det visar sig nämligen att det bland marknadsförarna – kreatörerna – finns en stor tilltro till dagens digitala verktyg, och rätt använda kan dessa verktyg hjälpa dem att skapa underverk. Ingen överraskning kanske, men som verkligheten ser ut i dag anser marknadsförarna att antalet verktyg, i snitt tio per anställd, som bland annat används till att hantera projekt, kommunikation, design och kalendrar, snarare stjälper arbetet än hjälper. Det menar nästan åtta av tio svenska marknadsförare.

 

Steg för steg mot ökad produktivitet 

Hur kan ni då se till att era verktyg ger marknadsförarna vad de behöver för att kunna vara så effektiva och kreativa som möjligt? Steg ett kan vara att inte införa nya verktyg innan ni ser till att era befintliga fungerar så optimalt som möjligt, och skapar så mycket värde de bara kan för er och era anställda. Därefter bör ni fokusera på att maximera de verktyg ni har. Säkerställ att alla era samarbetsverktyg, projektsystem och kreativa verktyg synkar och pratar med varandra. Att verktygens inneboende kraft inte kvävs. Att ni inte hamnar i ett arbete präglat av olika stuprör, utan att ni i stället kan samla era anställda, era projekt och alla era verktyg på ett och samma ställe. Verktygen finns ju till för att göra det möjligt för era marknadsförare att vara så kreativa som möjligt, och att de kan få den där kollen de så gärna vill ha.  

Kraven på dagens marknadsförare är förvisso ständigt höga, men branschen upplever just nu en press och utmaning som tidigare inte skådats. När pressen är som störst gäller det att hitta lösningar och arbetssätt som tar en framåt och ser till att projekten och kampanjerna inte stannar av, utan kan förverkligas och genomföras på ett effektivt sätt, även på distans. 

När en av fyra uppger att automatiserade lösningar, som samlar alla digitala verktyg och projekt, skulle ge dem mer tid till att vara kreativa, och hälften av dem menar att det också skulle leda till ökad effektivitet och produktivitet, har ni då råd att inte investera i den teknik som behövs? 

 

Swen Arnold, Central- och Nordeuropachef på Workfront

Ämnen i artikeln:

CoronavirusetDigitalisering

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.