tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Låt oss öppna en lucka

Publicerad: 1 december 2022, 10:00

”Jag har sett en hel del olika silos inifrån och tänker nu det är dags att bygga om dem”, skriver Screams Fredrik Jerlov i en spaning.

Ämnen i artikeln:

Nyheter

FJ

Fredrik Jerlov


Silos är nog skumma ställen. Jag har aldrig varit i någon, men föreställer mig en hög, smal, tub av plåt – full av kanske korn eller vete. Korn eller vete. Inte båda. Inte blanda! 

Blanda är inte bra, tänkte man en gång även i våran värld. Så blev det reklambyråer i en silo. PR i en annan. Media i en tredje. Vi satt i var sin silo och gjorde vårt för att vinna förtroende. Eller rättare sagt: Vi gjorde vårt för att komma så nära kunden som möjligt. Alla ville vi vara den konsult som viskade närmast örat. 

Jag startade och drev länge reklambyrån Jerlov. Sedan var jag några år på IT-konsulten HiQ. Därifrån till Public Affairs-koncernen Rud Pedersen. Och nu är jag på mediebyrån Scream. Jag har sett en hel del olika silos inifrån och tänker nu det är dags att bygga om dem. 

Idén är inte helt ny. Den kallar vi integrerad kommunikation och det är nästan lika svårt att uttala som att praktisera i verkligheten. Flera skäl till det, dels är förstås alla konsulter närmast sin egen resultaträkning – men framförallt är specialisten alltid specialist. Man känner sitt verktyg. Hammaren ser bara spiken. 

Marc Pritchard, legendarisk CMO på Procter&Gamle, pratade om detta på Cannes Lions i våras. ”Don´t make your egos my problems!” sa han med eftertryck och man riktigt kände hur trött han var på konsulter som inte kunde fokusera på målet utan bara deras egen väg dit. 

Man kan förstå honom. Kunden vill ha ett resultat av sin kommunikation. Vanligen uppnås det bäst genom ett samspel mellan olika discipliner. Lite av det ena, lite av det andra, som ackordet på gitarren i harmonisk klang. Svårt eftersom det kräver fingrar i koordination. 

Det ansvaret kan man tycka ska ligga på kunden. Självklart. Men det ställer höga krav på marknadschefen som måste hålla ordning i verktygslådan och bygga hus samtidigt. I en snabbt föränderlig värld, där hela företagets affärsmodell måste utvärderas närmast dagligen. Det finns de som kan, förstås. Men fler som har svårt. Därför behöver vi hjälpa till. 

Jag brukar säga att Cajsa hoppade högre än Carro. Men jag tror ändå att Carro är den bästa förebilden i dagens medialandskap. Generalister som kan spana i 360 grader och föreslå verktyg efter behov tillför stort värde i varje kommunikationsplan. Konkret innebär det att inse värdet i varje silo och blanda efter det optimala receptet. 

Sådan generell förmåga är nog inte, tror jag, branschspecifik. Konsulter med sådan förmåga finns på många sorters byråer. Det handlar mer om insikt i vår primära uppgift; Att inte sälja sig oss själva – utan att sälja kundens varor eller tjänster. Öppnar vi luckor i våra silos som skapar djupare samförstånd och samstämd målbild, ger vi inte bara våra kunder bättre kommunikation. Genom att lära oss av varandra blir vi bättre själva. Och på köpet blir vi kanske av med en del förutfattade meningar. Inte det sämsta i dessa tider?

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev