Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Lättare än någonsin att marknadsföra sig på Facebook

Publicerad: 11 April 2014, 10:14

Ola Mattisson.

DDB:s digitala chef Carl Nordling ställde sig häromdagen frågande till Facebook som marknadsföringskanal – enligt honom är det svårt att ha en marknadsföringsstrategi när man inte vet vem som kommer att se inläggen på Facebook. Ola Mattisson, vd och digital strateg på utbildnings- och konsultbolaget 7billion, menar att det är precis tvärtom.


Det som bland annat gör Facebook till en så effektiv marknadsföringskanal är att företag och verksamheter kan posta inlägg och köpa räckvidd mot specifika målgrupper oavsett om människor har gillat deras Facebook-sida eller inte". Du kan t.ex. rikta ett inlägg mot 3,8 miljoner människor i Sverige som gillar sport, 11 400 personer som gillar soppa, eller 1 580 kvinnor i åldern 50-64 år bosatta i Huddinge.

Min erfarenhet är att en Facebook-uppdatering når 10 – 20 % av en sidas gilla-markeringar. Men det beror inte på att Facebook är snåla utan att företag postar för ointressant innehåll och har anskaffat fel gilla-markeringar. När t.ex. Glada Hudik-teatern postar ett inlägg på Facebook når de mellan 75 – 500 % av sina 41 000 gilla-markeringar. Det beror på att de delar bra innehåll och är omtyckt av många. Varje inlägg engagerar tusentals personer.

Betydelsen av att ha många gilla-markeringar har för de flesta förändrats. Tidigare strävade företag efter att anskaffa många fans i syfte att gratis nå ut i målgruppen. Idag är syftet att visa hur omtyckt företaget är och lättare kunna köpa räckvidd mot en relevant målgrupp. I och med Facebooks Global Brand Pages uppfattas företag dessutom ha fler lokala gilla-markeringar än vad de faktiskt har.

Vad det kostar att nå ut i målgruppen beror på hur mycket människor engagerar sig i innehållet genom att gilla, kommentera, dela och klicka. Det är därför viktigt att posta bra innehåll mot rätt målgrupp. Min erfarenhet är att det i genomsnitt kostar 3 500 sek att nå 100 000 personer. Just nu visar vi mycket videoklipp för kunders räkning och då betalar vi 30 – 60 öre per spelat videoklipp.

För företag som är mer fokuserade på att sälja produkter och tjänster erbjuder Facebook annonsformatet "webbplatskonverteringar". Det tar en timme att komma igång med annonserna och det enda du behöver är ett foto, en textmening, och en person som kan lägga in ett så kallat "script" på er webbsajt.

Som ett resultat
av Facebook, Google och andra digitala kanaler och sociala medier ser jag en stor förändring i företags förhållningssätt till marknadsföring och försäljning. Skickliga företagsledare bygger upp digital och social kompetens in-house och arbetar mer strategiskt än kreativt. De sätter tydliga mål på vad det får kosta att anskaffa nya kunder och analyserar data dag och natt. Svaren på vilken marknadsföringskanal som ger bäst avkastning på investerade pengar erhålls i realtid. Är det tidningsannonsen, TV-reklamen, Google, Facebook eller en webbsida byggd för att konvertera besökare till kund? Inte är det Twitter eller Tumblr i alla fall.

Ola Mattisson
arbetat med affärsutveckling och marknadsföring i digitala kanaler och i sociala medier i 15 år. Ola har tränat ledningsgrupper, byggt upp in-house avdelningar, och utbildat hundratals företag genom 7billions öppna endagars-kurser.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.