Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Ledare som varumärken

Publicerad: 10 mars 2021, 10:49

Generations Z:s önskan om aktiva ställningstaganden ökar kraven på ledare att använda sina plattformar för att driva en egen agenda bortom bolagets frågor, det skriver Emerge & Co:s Sofie Grant i en krönika.


Ämnen i artikeln:

Ledarskap

 

Vi befinner oss i en digital transformation med hållbarhet högt på agendan, där varumärke och ledarskap måste hänga ihop för att skapa trovärdighet. Förväntan på dagens ledare är inte bara att ”göra” någonting, utan att faktisk ”vara” någonting. Att tydliggöra sin vision och stå upp för sina värderingar är viktiga komponenter i att lyckas och kan vara en starkt bidragande framgångsfaktor för ett bolags varumärke.

Ledarskapet, framför allt i snabbväxande uppstartsbolag, blir inbäddat i bolagets kultur. För Gen Z är det extremt viktigt att det framgår vilka värderingar ens arbetsgivare står för och det aktiva ställningstagande man som ledare har. Att bygga personligt varumärke handlar inte om selfies i sociala medier. Det handlar om att skapa en plattform där man tar hänsyn till helheten. Att driva en proaktiv agenda, men också att delta i samhällsutvecklingen, händelser som formar omvärlden. Att ha ett unikt perspektiv på frågor som är större än bolagsagendan gör det möjligt att påverka och skapa förändring i samhället.

Som ledare behöver man kunna artikulera sig för sina målgrupper både internt och externt. I publika sammanhang behöver man kunna göra avtryck på scen och hanteramedia. På sociala medier har man möjlighet att bygga en relation med sitt community; talanger, kunder, partners, investerare. Det krävs inte minst för att kunna attrahera, motivera och behålla talang, det absolut viktigaste för ett bolag i stark tillväxtfas. Kraven på att leda och vara delaktig ökar i takt med digitaliseringen, riktning och syfte blir allt viktigare.

Att skänka pengar är en del, men att aktivt verka för att göra faktisk skillnad i frågor över en lång tid bidrar till ett resultatinriktat arbete. Det finns möjlighet för ledare på alla positioner och i alla bolags-faser att ta ett större grepp kring sakfrågor, men om man radar upp några av de som direkt relaterar till framgångsrikt entreprenörskap i nutid och som samtidigt visar på olika inriktningar kan man nämna:

Niklas och Catherine Zennström använder Skype-pengar för att rädda Östersjön med Race for the Baltics och Zennström Philanthropies. Gunhild Stordalen driver EAT Foundation med fokus på hälso- och miljöfrågor kopplade till mat och matproduktion. Sheryl Sandberg, COO på Facebook, har haft ett starkt engagemang i frågan om jämställdhet och inkludering, likaså Cristina Stenbeck inom sin bolagssfär och genom investeringar. Niklas Adalberth driver tillsammans med Erik Engellau-Nilsson Norrsken Foundation, som arbetar för att bemöta samhällsutmaningar som fattigdom, klimatförändringar, mental ohälsa och sjukdomar, genom entreprenörskap. Spotifys Daniel Ek investerar 10 miljarder i europeiska teknikföretag under de kommande tio åren. Martin Lorentzon, medgrundare av Spotify, har ett långt engagemang i utbildningsfrågor och kodning i skolan för att framtidssäkra nästa generation.

Att på riktigt vara delaktig i att skapa och forma framtidens samhälle, samtidigt som man driver bolag, går hand i hand och stärker ledarens position och trovärdighet. Resultatorienterade och drivna företagare är viktiga i samhällsutvecklingen, i samspel med den offentliga sektorn.

Bidra i frågor som berör och engagerar dig personligen, där du som ledare driva en positiv förändring i samhället!

Sofie Grant, Emerge & Co

Ämnen i artikeln:

Ledarskap

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.