Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Ledarna gräver sin egen grav med uteblivna svar

Publicerad: 13 februari 2019, 14:28

Hampus Knutsson

"Att bli utpekad som ond i en granskning kan kännas både hemskt och orättvist. Men det är inte bara krisen i sig som avgör eftermälet för den som granskas, det är minst lika avgörande hur den granskade tar tag i krisen, det skriver Primes krisexpert Hampus Knutsson i ett debattinlägg.


Ämnen i artikeln:

KrishanteringPrimeHampus Knutsson

I en serie artiklar har Aftonbladet avslöjat slöseri hos fackförbundet Ledarna efter resor för miljoner, lyxhotell och frikostiga avtal för höga chefer. Nu rapporteras det om medlemsstorm på Facebook och medlemsflykt efter förbundets bristande krisinsikt och handfallna krishantering. Det senaste draget från ledningen är att hemlighålla resekostnader och inte svara på fler frågor från Aftonbladets redaktion. En strategi dömd att misslyckas.

Den bästa krishanteringen är alltid att göra rätt från början. I ljuset av det så är det svårt att förstå att fackliga förtroendevalda fortfarande i detta decennium gör dyra resor, bokar business class-biljetter och bor på lyxhotell för medlemmarnas pengar. Det enda rimliga hade varit att resa billigare och bo mer modest i samband med konferenser.
Men resorna är gjorda och nu är förtroendekrisen ett faktum. Då finns det troligen inget effektivare sätt att hälla bensin på brasan än att fly undan frågorna eller gömma sig i ickesvar såsom "Inga kommentarer". En makthavare som värjer sig för kritik genom att gömma sig för frågor är ett tacksamt klickbränsle. Alltför många rådgivare i pr-branschen ger fortfarande det föråldrade rådet att lägga locket på – och har dessutom mage att ta betalt för det. Är du boven i dramat så kommer det inte fungera att gömma dig i kulisserna, tvärtom riskerar det att förvärra krisen. Om du är boven i dramat måste du upp på scen – och äga den.

Att bli utpekad som den onde i en granskning kan kännas både hemskt och orättvist. Men det är inte bara krisen i sig som avgör eftermälet för den som granskas, det är minst lika avgörande hur den granskade tar tag i krisen när den är ett faktum. Det är oftast inte de svåra frågorna som fäller en makthavare, utan luddiga eller helt uteblivna svar. Om du inte tar tag i det riktiga problemet som granskas och berättar hur du tar ansvar för att hantera det, så blir du inte av kritiken.

Man kan se den här granskningen som improvisationsteater där mediekonsumenterna utgör publikhavet och aktörerna på scenen (hjälten, skurken, offret och experten) agerar utifrån de roller de tilldelats av redaktören. Varje story innehåller ett drama, syret som håller publiken fängslad. Makthavarnas slöseri med medlemspengar är ett tydligt drama som engagerar många, inte minst medlemmarna. Varje åtgärd som skruvar upp volymen i dramat förlänger den mediala livslängden och kan fördjupa krisen. Därför handlar krishantering om att reducera dramat.

Det är oftast svårt eller omöjligt att byta roll under en brinnande kris. Men du kan spela din roll på olika sätt, för att påverka hur dramatisk och långvarig granskningen ska bli.
Om den onde agerar som en skurk fördjupas och förlängs krisen. Det är aldrig en framgångsrik väg att ljuga skylla ifrån sig, gömma sig, svara undvikande eller att fly från ansvar, som i fallet med Ledarna. Då sinar kapitalet på förtroendekontot, krisen fördjupas och kraven på svar blir kvar medan nya frågor uppstår.

Men om den onde agerar ansvarsfullt, öppet och professionellt när något gått snett, då går luften ur dramat. Men ännu viktigare, om du tar tag i problemen som utgör dramat så kan de få en lösning som gör verksamheten bättre. Krisen behöver inte bli ett misslyckande om de ansvariga visar att de lärt sig något av den. Då kan den till och med bli en tillgång.

Utifrån ser Ledarnas kris enkel ut att lösa. De kan utnyttja kritiken till att faktiskt förändras genom att sätta nya rimliga policys för konferenser, resor och boende. Det vill säga, inte att som nu fokusera på det som möjligen känns orättvist och överdrivet i rapporteringen – utan på det som faktiskt stämmer. De borde även se över generösa avtal. Ju förr desto bättre, för förr eller senare kommer de att tvingas till förändring ändå. Eller som ett citat från Ingmar Bergmans Fanny och Alexander: "Straffet ska lära dig älska sanningen".

5 tips att tänka på
Den bästa krishanteringen är att göra rätt från början.
Det är inte krisen i sig som avgör eftermälet – utan hanteringen av krisen.
Om du inte bemöter kritiken – så blir du inte av med den.
Fokusera inte på det som är fel i rapporteringen – utan det som kan stämma.
Det handlar inte om hur många som rapporterar – utan hur länge.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.