Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Lilla julafton för digitala marknadsförare – 8000 system att välja på

Publicerad: 23 April 2020, 08:43

Resumés bloggare Martin Edenström summerar nattens martechkonferens med nestorn Scott Brinker med de viktigaste punkterna för marknadschefer.


Ämnen i artikeln:

Digital kommunikationMartin Edenström

Vi har lilla julafton för digitala marknadsförare. Referenspunkten nummer ett och kanske den mest använda bilden i Powerpoints om martech har släppts i ny version. Branschens nestor Scott Brinker avtäckte från isolation över videokonferens inatt årets Martech Technology Landscape 2020. Blev det då fler eller färre martech SaaS/etc. system att installera för den moderna marknadschefen?

Det blev så klart fler. Trots att hela 615 olika martech-system försvann genom uppköp eller nedläggning sedan 2019. Totalt 1575 system tillkom till årets lista. Därmed passerar kartan för första gången 8000 loggor. Och för första gången lades även ett tak på den totalsumman.

I år har landskapet delats upp och mer formats som en världskarta med grupperade systemområdesöversikter. Scott noterade i sin presentation att otippat var conversational / chat-systemstödet upp med hela 70%. Inte oväntat dessa tider av ett större intresse kring rösttyrning/voice/assistent stöd. Mer förvånande var stödet för övervakning/governance/compliance (GDPR etc.) verktyg som även det var bland de som ökade mest. De var upp med hela 68%.

Från Sverige finns en större mängd företag med. Flera välkända här på Resume.se, men även en del nya uppstickare. Listan över svenska Martech Technology Landscape 2020 företag innehåller: Bannerflow, Funnel, Strossle, Tradedoubler, Sinch, Widespace, MyNewsdesk, Qwaya, Zalster, Apptus, Divvit, Findify, Sello, Leeroy, Yodiwo, Zoniz, Attach, Membrain, Tacton, Brandsystems, Musqot, Resolut Marketing Systems, Apsis, Minutemailer, Ungapped, Calcapp, SurveyLegend, Beagle, emarketeer, Funnelmaker, Leadenhancer, Triggerbee, Loadimpact, Sitegainer, Canned.me, Roxen, Dapresy, Qlik, DPOrganizer, Secure Privacy, Burt, Albacross Website Tracking, VisionProject, Co:tunity, Colabers, Vendemore, Awardit, IM Loyalty, Upsales, Kundo, Planhat, Responster, Meetapp och Mentimeter.

Det fanns även med en ny intressant genomgång över vad marknadsavdelningar lägger mest arbetstid på 2020. Fyra grupper hade tagits fram för att dela upp olika roll/ansvarsinriktningar sett till teknik och process respektive om det främst gällde internt eller externt arbete. I topp för det gångna årets sysslor fanns kampanjhantering (85%), administrativt arbete (85%), utbilda och träna personal (91%) samt supportera och träna (83%). Mängden arbete inom datakvalitet samt att utveckla sajter och appar stack ut. Antagligen en stor anledning till att världsledande jättar som Salesforce, Hubspot och Mailchimp satsat så mycket på ett tidigare ansett ”tröttare” område som CMS det senaste två kvartalen.

Ta del av fler blogginlägg från Martin Edenström här.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.