Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Linda Elers om Miss Skinny: Eftersmaken är bitter

Publicerad: 25 September 2013, 11:42

Linda Elers är kritisk till pr-bluffen Miss Skinny.

Återigen har en pr-kupp lyckats. De sista dagarna har många människor (även undertecknad) förfärats och förfasats av Miss Skinny – ett nytt modeföretag som påstådde sig sälja kläder enbart i size zero, skriver Kings copywriter Linda Elers som är kritisk till pr-bluffen.


Ämnen i artikeln:

Frisk & FriShoutLinda ElersMiss Skinny

De har marknadsfört sig på utomhustavlor och på Facebook med copy såsom ”Say bye bye to normal” och ”Do you fit in?”.

Nu avslöjas att allt bara var en kupp för att få människor att engagera sig i och prata om ätstörningar. För att införa en märkning i modebranschen.

Organisationen Frisk & Fri, som ligger bakom kampanjen, säger att de har tagit fram Miss Skinny för att belysa vart modebranschen är på väg och för att öppna ögonen på människor.

Och visst, vi som har reagerat på kampanjen har ju uppenbarligen engagerat oss i frågan. Så bra!

Eller?

Som privatperson känner jag att eftersmaken är bitter. Jag kommer nog att akta mig för att i framtiden bli berörd, upprörd eller engagerad av något alls. Ingen tycker om att bli lurad, och hur ska jag kunna veta att det inte är ännu ett pr-jippo?

Som reklamare känner jag att visst är det här tilltaget betydligt mer relevant och behjärtansvärt än till exempel kampanjen för Marabou Black, men samtidigt: börjar vi inte bli mätta på det här?

NU SÖKER VI SVERIGES FULASTE BARN! NOMINERA DEN TÖNTIGASTE I DIN KLASS OCH VINN ETT PLAYSTATION!!!

Nähä, det var bara en kampanj för Friends för att belysa att mobbning har blivit vanligare i skolorna. Ok.

Att bara få uppmärksamhet är enkelt, men att vända uppmärksamheten till någonting relevant är svårare.

Visst är modebranschen vriden och sjuk och på väg åt fel håll. Men faktum kvarstår: för två veckor sedan fanns många klädmärken med tveksam marknadsföring, men det fanns i alla fall inget Miss Skinny. Det fanns inte heller en utomhustavla på Stureplan som frågade unga kvinnor om de passade in, eller banners på Facebook som ledde till en sida som uppmanar en att säga hej då till det normala. Det fanns modereklam, och det fanns modereklam som bidrar till att skapa osunda ideal och att få människor att må dåligt, men det fanns inte så här vidrig modereklam. Ni har själva skärpt tonen och skapat det värsta.

Hur säkerställer ni att alla de unga flickor och kvinnor som sett Miss Skinnys smala ben och sjuka uppmaningar kommer att få veta vad som egentligen låg bakom reklamen?

Finns det en risk att kampanjen mot ätstörningar istället blev det motsatta?

Ändamålen helgar inte alltid medlen.

Linda Elers
copywriter på King

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.