Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

Linkedingelska – så här slutar du

Publicerad: 4 December 2019, 07:56

”Den som gömmer sig bakom plattityder och corporate bullshit tar aldrig några sociala risker – alla andra gör det ju på det här sättet och dessutom förstår mottagaren inte vad som menas.” skriver Resumés bloggare Jörgen Lindqvist.


Hur uttrycker man sig genuint? Vi pr-konsulter säger till våra kunder att de inte ska hitta på, undvika att ljuga och helt enkelt säga som det är. ”De mest framgångsrika varumärkena är de som är genuina, kolla in Patagonia, de lever som de lär”, säger vi.

Och så berättar bolagsrepresentanterna att de:

”Är glada och jättestolta.”

”Älskar utmaningar.”

”Är på en resa.”

Det betyder förstås ingenting eftersom alla säger så. De som säger att jobbet är en resa menar egentligen något annat – att det har varit skitjobbigt att förändra det gamla trötta bolaget, att man nästan gett upp men nu verkar gnället och tjatet äntligen ge en gnutta resultat, kanske. För du likaväl som jag vet att ett jobb inte är en skön resa.

Varför kommunicerar vi så här i företagssammanhang när vi vet att det egentligen är ett påhittat språk som ingen använder, förutom i pressreleaser och på Linkedin? Det enkla svaret är förstås att vi är sociala djur. Om top dog på gården – det största eller mest inflytelserika bolaget – pratar på det här sättet, så gör vi det med.

Den kanske mer smärtsamma och sanningsenliga förklaringen är att vi dessutom är fega och inställsamma varelser som i princip gör vad som helst för att vi ska undvika kritik eller att bli utfrysta. Vi kopierar andra – och minimerar på så sätt riskerna. Att vara genuin kräver nämligen att man känner sig själv och sin grupp väl och har modet att öppet berätta från hjärtat. Och det gillar inte alla och därför får man räkna med en viss risk för kritik. Den som gömmer sig bakom plattityder och corporate bullshit tar aldrig några sociala risker – alla andra gör det ju på det här sättet och dessutom förstår mottagaren inte vad som menas.

Då blir risken att bli attackerad eller utfryst liten.

Men lugn. Utöver att jobba med den egna och företagets självkänsla finns det vägar ur detta ordmissbruk. Det enklaste sättet att hitta tydliga och enkla beskrivningar av vad man vill berätta är, enligt min erfarenhet, att prata rakt ut.

Be någon ställa en snäll fråga: Berätta – vad handlar det här om egentligen? Vad är grejen? Väldigt få människor ger sig in i företagsklyschornas värld utan man förklarar rakt upp och ner: Vem, vad, hur, när – rent och friskt utan adjektiv, akronymer eller påhittade fraser.

Prova det nästa gång. Omgivningen kommer att bli chockad.

Läs fler blogginlägg från Jörgen Lindqvist här!

Jörgen Lindqvist


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.