Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Lita inte på lönestatistiken

Publicerad: 29 oktober 2009, 14:18


Fråga:

Jag är nyfiken på vad löneläget är för medie- och reklamfolk i olika länder i Europa. Finns det några bra sajter du kan tipsa om där sådan statistik finns? Jag är medveten om att det kan vara svårt att göra sådana jämförelser, men några rapporter bör väl ha gjorts?

Svar:

Oavsett om man söker jobb i Sverige eller utanför gränserna bör man tänka till lite innan man hoppfullt slickar i sig lönestatistiken som, i bästa fall, finns tillgänglig på bland annat nätet. I normala fall finns det ett antal kriterier som ligger till grund för snittet gällande exempelvis ad eller projektledarlöner. Står det att en ad tjänar ca 35 000–45000 kronor i månaden innebär det kanske att den "snittanställde" har minst 5–7 års yrkesvana som har givit stadiga och för företaget viktiga kundkontakter. Utöver det kan det finnas ekonomiska förmåner av olika slag som inte framkommer av kronantalet i statistiken. Därför är det viktigt att inte bara läsa den nedpräntade statistiken, utan kontakta gärna också någon sakkunnig på de branschorganisationer som verkar inom det intressanta området. När det gäller andra länders branschorganisationer finns det en hel del att välja på om du tittar in på Reklamförbundets webbplats (www.reklam.se). Kontrollera också hur landets försäkringssystem fungerar gällande bland annat pension och sjukdom så att du inte missar något du får betala dyrt i slutändan.

Nina Malmström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.