Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Love Bonnier: Så ska företagen behandla millennials

Publicerad: 6 September 2017, 13:34

Love Bonnier.

Foto: Andreas Elgstrand

Frågan "Vad vill millennials ha" borde redan ha peakat, menar Love Bonnier. Men eftersom bilden av generationen fortsätter att vara onyanserad känner han sig trots allt manad att försöka reda ut svaret i en krönika.


Ämnen i artikeln:

Love BonnierMillennials

Först ett argument mot ämnesvalet för denna text. Vinkeln "Vad millennials vill ha och inte ha" borde redan ha peakat. Särskilt amerikanska medier har länge varit besatta av den nya generationen i arbetslivet. Vilka branscher dödar millennials genom nya konsumtionsmönster? Vilka arbetsgivare lyckas attrahera topptalangerna? Varför lever millennials sina liv på till synes "helt andra sätt" än tidigare generationer. Som millennial avkrävs man ofta svar på dessa frågor, och därför vill jag ändå göra ett försök.

"Vad millennials vill ha" innehåller såklart ett stort spektrum av ämnen, men en särskilt omdiskuterad fråga är den om arbetstider, eller som det heter på millennialspråk "work life balance". Så vad tycker millennials om arbetstider? Bilden i media är ofta att millennials, till skillnad från tidigare generationer, har ett större behov av att vara lediga, av att jobba med saker de anser meningsfulla, och att de ställer högre krav på sina arbetsgivare än tidigare generationer när det kommer till sådant som individuella lösningar, transparens och flexibilitet.

Detta ligger det förstås en hel del i. Att postmaterialistiska värderingar får större genomslag i takt med tillväxten och den teknologiska utvecklingen är naturligt. Det vore märkligt om ungdomen trots tilltagande ekonomisk utveckling fortsatte efterfråga större bilar.

Samtidigt är beskrivningarna av den förslappade ungdomsgenerationen ofta överdrivna och anstrukna av konservativ moralism. Citatet som tillskrivits Sokrates om att ungdomen föraktar auktoriteter, pratar när den borde arbeta, säger emot sina föräldrar och tyranniserar sina lärare har gått igen i varje generation, så varför inte även i denna?

Precis som karriärister i alla tider måste millennials nämligen jobba både mycket och hårt för att ta sig framåt. En skillnad jämfört med tidigare generationer är dock att millennials har betydligt högre krav på sig när det kommer till tillgänglighet. Detta gäller särskilt inom vissa branscher, men att internet, laptops och till slut smartphones innebär nya konkurrensmöjligheter är uppenbart. Vidare är kulturen kring "hundår" långt ifrån död inom stora delar av näringslivet, samtidigt som heltidsanställningar kontinuerligt byts ut mot obetalda praktiker, vikariat, timjobb och bemanningslösningar. Till sist en självklarhet, men att gränsen mellan privat och professionellt suddats ut genom sociala medier gör inte heller situationen lättare.

Så vad vill millennials ha? Vad vill jag ha i egenskap av millennial? Jag är kluven. Prestationsångesten får mig att rysa vid tanken på att spendera ett andligt sabbatsår på en strand i sydostasien. Samtidigt har jag lite för många intressen vid sidan av jobbet för att känna mig riktigt bekväm med de 60-timmarsveckor som tidvis tillbringas på kontoret. Även om svaret är personligt, så tror jag ändå att det är någorlunda generaliserbart: Millennials, precis som de flesta andra människor har individuella preferenser, vilket gör det särskilt svårt att applicera insikter om en hel generation på enskilda personer och situationer. Mitt tråkiga, slutgiltiga råd blir således: Behandla millennials precis som alla andra, som individer.

Love Bonnier
Grundare av byrån 500

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

Love BonnierMillennials

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.