Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag21.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Lyft talangerna – så kan alla i branschen bidra till en bättre mångfald

Publicerad: 11 Februari 2020, 13:01

Linda Nilsson, tf. vd på Komm, svarar mångfaldsnätverket All of us angående den bristande mångfalden i reklamtävlingarnas jurygrupper.


Ämnen i artikeln:

Sveriges KommunikationsbyråerKommLinda Nilsson

Tack för puffen, All of Us! Ni sätter ytterligare ljus på frågan om mångfald i vår bransch. När det kommer till Guldägget så arbetar vi aktivt med frågan och är på rätt väg, även om det finns mycket kvar att göra.

LÄS MER: Problem med mångfald i jurygruppen? Se hit! 

Imorgon samlas Guldäggsjuryn för årets överläggningar. Min bild är att mångfalden i Guldäggsjuryn i dag ser bättre ut än kommunikationsbranschen i sin helhet. Men målet är naturligtvis att både Guldäggsjuryn och branschen skall spegla hur Sverige ser ut. Nya perspektiv från personer som representerar den mångfald vi har i Sverige är en förutsättning för att vi som bransch ska kunna fortsätta att vara relevanta och bidra till ett blomstrande näringsliv.

Ett viktigt sätt att bredda mångfalden i just Guldäggsjuryn är att attrahera en större mångfald bland de tävlande i Guldägget, precis som Hedvig Hagwall Bruckner skrivit om i Resumé tidigare i år. De kreatörer som är med i Guldäggsjuryn har alla gemensamt att de vunnit minst ett silverägg eller motsvarande i någon annan tävling.

LÄS MER: Om mångfald och guldäggsjuryn 2020

Ett annat sätt där vi kan hjälpa till att lyfta fram talanger är Kycklingstipendiet. Det är en ypperlig chans för unga att visa upp sin talang, även om de ännu inte fått guldäggsmeriterna. Jag vill uppmana alla i vår bransch som aktivt jobbar med mångfaldsfrågan att uppmuntra sina talanger att söka Kycklingstipendiet. Kanske är nästa stipendiat en person som har praktiserat hos er, kanske är det en nyanställd eller kanske är det byråns stjärnskott som inte riktigt tagit för sig i tävlingssammanhang? Kanske behöver personen din hjälp och ditt stöd att paketera sitt bidrag om hen söker för första gången? Inlämningen till Kycklingstipendiet stänger den 2 mars och kostar ingenting.

Nu ser vi, med årets jury, fram emot att sätta tänderna i alla smarta, kreativa och nyskapande bidrag som över ett hundra byråer skickat in till årets Guldäggstävling. Och hoppas att resultatet tar oss ytterligare ett steg på vägen mot en bransch präglad av mångfald och öppenhet.

Linda Nilsson, tf. vd på Sveriges Kommunikationsbyråer.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.