Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

M: Sossarna sviker reklambyråerna

Publicerad: 17 november 2015, 11:24

Jörgen Wennerlund kritiserar regeringens politik.

Foto: Pressbild.

Det är mycket snack men lite verkstad från regeringens sida. I själva verket är deras politik skadlig för de kreativa näringarna, skriver riksdagsledamoten Jörgen Warborn (M).


Ämnen i artikeln:

Mikael DambergKommSocialdemokraternaModeraterna

De kreativa näringarna växer allt snabbare i Sverige och sysselsätter idag fler personer än vad exempelvis fordonsindustrin gör. Det handlar om allt ifrån dataspel, mode, film, musik, litteratur och inte minst reklam. Det är dessutom framtidssektorer som spås växa ytterligare de kommande åren.

Totalt omsätter kreativa näringar cirka 285 miljarder kronor per år och stod 2010 för drygt 3 procent av BNP. Hela 117 000 företag är verksamma inom området och antalet företag ökade dessutom med i genomsnitt drygt 5 procent per år mellan 2008 och 2010. Sverige betraktas idag som ett av världens mest kreativa länder, i vissa mätningar som det mest kreativa.

Orsaker som ofta nämns är öppenhet och tolerans. Detta är viktiga värden i sig, men forskning visar dessutom att de är avgörande för länders förmåga till ekonomiska framsteg.

Regeringen och näringsminister Mikael Damberg talar gärna om kreativa näringar men inte mycket har hänt under regeringens första år. Av Alliansens rivstart 2006 med fokus på att underlätta för företagande syns intet. De vackra orden från Rosenbad avlöser varandra men inte mycket följs upp med konkreta förslag.

Branschen efterlyser själva bland annat skatteavdrag för såddinvesteringar, fler möjligheter till investeringar i kreativitet och sänkta arbetsgivaravgifter inom kultursektorn. Istället försvårar Damberg och regeringen för den kreativa näringen via höjda arbetsgivaravgifter för ungdomar.

Alliansregeringen genomförde under åtta år flera reformer som på olika sätt gynnar de kreativa näringarna. En särskild handlingsplan för de kulturella och kreativa näringarna har tagits fram. Det nyligen införda investeraravdraget underlättar tillgång till kapital i tidiga skeden.

Nu är det dags att ta nästa steg för att förbättra villkoren för de kreativa näringarna i vårt land. Vi föreslår därför att staten, via Business Sweden, i ännu högre utsträckning ska se på näringen som en viktig exportmöjlighet som genererar jobb, skatteinkomster och skapar en positiv bild av landet Sverige. Vi vill underlätta för branschen att skydda sitt eget material genom att se över lagen gällande streaming av film, införa skärpta straffskalor och införandet av grovt upphovsrättsbrott.

Framtidens jobb i vårt land finns till stora delar inom den kreativa näringen. Men då krävs det både bättre villkor för branschen och möjligheten att man kan skydda sitt material bättre. Vi har förslagen för detta. Regeringen är fortsatt handfallen.

Jörgen Warborn (M)
Riksdagsledamot, Näringsutskottet

LÄS MER:
Kreativa sektorns krav på regeringen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.