Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag11.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Målar vi verkligen med hela paletten?

Publicerad: 12 Juni 2020, 13:16

Det genomgripande arbetet med att verkligen förstå och låta mångfald och representation genomsyra allt man tänker och säger och gör tar tid och kräver tydligt avsatta och definierade budgetar. Som företag räcker det inte att tweeta om sitt stöd, de måste göra något också. Det skriver The Amazing Societys creative director Christina Knight.


Greenwashing. Pinkwashing. Whitewashing. Blackwashing? Woke washing?

Det händer nu och det händer regelbundet – varumärken är snabba att haka på brännheta frågor och sammanhang. För att visa sig politisk korrekta, uppdaterade, modiga, relevanta, medvetna och sympatiska. Femvertising är ett uttryck för kommersens och varumärkenas uppvaknande inför att ’gender equality’ är opportunt och lönsamt, liksom att allt ifrån hamburgerkedjor till bensinföretags kommunicerar sina gröna sidor. And so it goes on.

Med jämna mellanrum kulminerar rasförtrycket i USA i form av händelser som leder till upplopp och protester. Som i den tragiska incidenten med George Floyd för två veckor sedan. Och varumärken är snabba att haka på. Men om engagemanget bara syns i tweets och reklam och inte finns, långsiktigt och på riktigt, inåt i organisationen, i kulturen, i styrelserummen och fikarummen är risken att insatsen inte leder till annat än ett opportunistiskt tomtebloss, hur god intentionen än har varit.

Marketing-gurun Mark Ritson har uppmärksammat frågan och nämner hur bl a Adidas, Nike, Spotify, Apple och L’Oreal har positionerat sig i frågan, men som bakom kulisserna har ledningsgrupper som enligt Mark Ritson ser att vara hämtade från ”a Scandinavian golf club”, dvs helt utan icke-vit representation.

Precis som kommunikationsinsatserna kan komma att bara bli tillfälliga, opportunistiska och symboliska, så är det också lätt hänt att även organisatoriska åtgärder blir lika betydelselösa. Att tillsätta kvinnor, svarta eller andra representanter för ’minoritetsgrupper’ i styrelserum och ledningsgrupper stannar så lätt vid att bara vara en symbolisk, numerär handling.

Det genomgripande arbetet med att verkligen förstå och låta mångfald och representation genomsyra allt man tänker och säger och gör tar tid och kräver tydligt avsatta och definierade budgetar. Vi har alla ett ansvar att göra det jobbet på riktigt och att inte låta oss förföras av opportuna uttryck i palettens alla färger, utan att också syna vem som faktiskt håller i penseln och vilken skillnad som verkligen görs, på riktigt.

”Companies need to become the change they are tweeting about. Walk the walk before you tweet the tweet.”/Mark Ritson

Christina Knight

CD, The Amazing Society

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.