Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Män som inte tittar på kvinnor

Publicerad: 2 Maj 2017, 12:30

Hur kommer det sig att män, som i alla andra situationer väljer att stirra på kvinnor, undviker ögonkontakt med oss under kundmöten, frågar sig Resumés krönikör Elin af Klintberg.


Ämnen i artikeln:

Elin af KlintbergKlintberg NiléhnOpinion

Den genomsnittlige mannen mellan 18 och 50 tillbringar nästan ett år av sitt liv med att spana på kvinnor. Det blir 43 minuter per dag! Det visar en undersökning som Kodak Lens Vision Centres gjort. Det populäraste stället att kolla in det motsatta könet är mataffären tätt följt av baren och nattklubben. Men den här krönikan ska inte handla om män som tittar på kvinnor utan om män som inte gör det.

Nu har det hänt några gånger för många att jag och min kollega Mårten Niléhn är ute på kundmöte och den medelålders mannen i för stor blå kostym mitt emot oss demonstrativt inte tittar åt mitt håll när jag talar. Samtidigt får jag känslan av att kostymnissen inte skulle ha några som helst problem att glo om det vore i mataffären, baren eller på nattklubben.

Hur är det möjligt att det år 2017 fortfarande finns män som inte klarar balansgången mellan kvinnan som objekt och subjekt? Som stör sig på kvinnligt ledarskap och genom naiv härskarteknik måste positionera sin plats som man i rummet. Då brukar jag påminna mig om att de självutnämnda härskarna ofta inte ens är medvetna om sitt maktspråk och att man då kan göra dem en tjänst genom att påpeka det. Vilket jag nyligen gjorde under ett viktigt möte.

”Leif, det känns som om du tycker att det är lite jobbigt att möta min blick”. Och sedan en pedagogisk utläggning om att jag läst någonstans att män oftare än kvinnor förknippar ögonkontakt med moderns tillrättavisande. De minns det förmanande höjda fingret för något de gjort. Jag fortsatte: ”Leif, det är lugnt, jag är inte din mamma.”

Behöver jag berätta att Leif med 99 procents sannolikhet inte kommer att köpa någon content marketing från Klintberg Niléhn? Och det är också problemet för många kvinnor på byråer. Synliggör man beteenden och strukturer inför kund riskerar också affären att gå i stöpet…

Elin af Klintberg
Grundare/vd på Klintberg Niléhn

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.