Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

"Managementkonsulterna borde känna sig hotade av oss reklambyråer"

Publicerad: 8 April 2019, 11:18

Abby Priests grundare Tomas Strand vänder sig mot analyser som säger att managementkonsulterna kommer att konkurrera ut reklambyråerna.

Foto: Andreas Elgstand

I det dolda har reklambyråer börjat få tillgång till sina kunders ledningsgrupper. Det är en utveckling som visar på hur kommunikation blivit en allt centralare del för ett företags framgång, skriver Abby Priests grundare Tomas Strand.


Ämnen i artikeln:

Tomas StrandAbby Priest

Det är inte speciellt otippat att Accenture Interactive köper en byrå som Droga5. Väntat och förmodligen smart om man hanterar integrationen, eller bäst kanske "inte-grationen", smartare än vad som skett tidigare vid liknande uppköp. Kommentarerna både i Resumé och internationella branschmagasin återupprepar den förstärkta hotbilden från stora managementkonusulter gentemot oss reklambyråer.

Det förvånar mig att ingen skriver om den omvända trenden som också utspelar sig mer i det dolda, om än inte lika stark. Ännu.

När jag pratar med branschkollegor så är det tydligt att vi från reklambyråsidan mer och mer får åtkomst till ledningsgrupperna i stora företag där vi bidrar med affärsutveckling med hjälp av världens mäktigaste vapen i kampen om kunder och marknadsandelar. Kommunikation. Idag spelar det inte så stor roll hur saker är egentligen, uppfattningen styr framgång och motgång. Flödesscheman och SWOT-analyser gör inte skillnad med samma kraft.

Så. Vi känner inget större hot. Mest möjligheter. Vi på Abby Priest som är en mindre utmanarbyrå jobbar redan idag direkt mot ledningen på globala bolag där vi löser affärsutmaningar med hjälp av kreativitet. Om vi ska göra störst skillnad för våra kunder så gör vi det bäst när vi ligger nära och när ledningen med kommunikativa lösningar.

Inom en inte allt för avlägsen framtid är det högst troligt att vi kommer att anställa mangementkonsulter för att utöka vårt spetsererbjudande och kunna bredda våra affärer när vi ändå byggt upp en access och ett förtroende på högsta nivå inom bolag och organisationer.

Jag tror att flera reklambyråer inte heller enbart känner sig hotade utan istället planerar uppköp av mindre konsultlådor. Vi byråer gillar att hålla låda - mer än att bli hållna.

Tomas Strand, grundare av reklambyrån Abby Priest.


Ämnen i artikeln:

Tomas StrandAbby Priest

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.