Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

"Manchester Uniteds varumärke är i desperat behov av Zlatan"

Publicerad: 26 Maj 2016, 09:33

Manchester Uniteds arena Old Trafford gapar tom på starka varumärkesprofiler, menar krönikören. Men det tomrummet skulle Zlatan fylla med bravur, menar han.

Manchester United förhandlar om att köpa Zlatan Ibrahimovic. En överårig spelare vars lönekrav gör honom till en av de dyraste fotbollsspelarna i världen. En dålig investering? Tvärtom. Zlatan kan vara skillnaden mellan framgång och undergång för klubben. Och det till och med innan han spelar sin första match, skriver Håkan Olofsson i en krönika.


Ämnen i artikeln:

CabombaManchester UnitedZlatan Ibrahimović

När det gäller fotbollsklubbar så finns det två varumärken som spelar i en egen liga: Manchester United och FC Barcelona (tätt följt av Real Madrid*).

Observera att varumärken av den här kalibern inte handlar om fotboll, lika lite som Louis Vuitton handlar om förvaring eller Rolex om tid. Dessa globala super brands har egna butiker utomlands (framförallt i Asien). När de inte är upptagna med seriespel reser de runt som popstjärnor och uppträder på fullsatta arenor runt om i världen. Fotbollens supervarumärken handlar mer om vad som händer utanför arenan än på.

Manchester säljer fortfarande mest merchandise i världen (säsongen 2015-16 sålde man 2.850.000 matchtröjor, en ökning med 40 procent jämfört med året innan). Men tröjor med tryck är väldigt analogt.

Numera värderas också klubbarna efter hur stora de är i sociala medier. Och här har laget från industristaden i norra England halkat efter. Enligt talksport.com hade United 68 miljoner fans på sociala medier förra året. Real Madrid 85 miljoner.

På fotbollsplanen går det också sämre. Inte nog med att klubben floppar i Premier League, man lyckades inte heller som en av 32 klubbar kvalificera sig till Champions League nästa säsong. För en klubb som vill vara bäst i världen är det en katastrof.

Problemen stannar inte heller vid det sportsliga. Klubben har också brist på fixstjärnor. Medan Barcelona kan mönstra Messi, Neymar, Suárez, Alves och Iniesta, har Manchester bara Rooney, Schweinsteiger och Martial att luta sig mot.

Lagsporter handlar vanligen om att bygga starka kollektiv. En superklubb fungerar mer som en Blockbuster från Hollywood. Det behövs stjärnor för att locka storpublik. Med Zlatan i laget skulle det här kunna ändras.

I fotbollshistorien finns det tre spelare som lyckats öka sin stjärnstatus efter att de lagt skorna på hyllan: Pele, Maradona och Beckham. Zlatan har chans att bli den fjärde.

Men Messi och Ronaldo, kanske du undrar? Två spelare som idrottsmässigt haft större framgångar än Zlatan. I mina ögon är de fantastiska spelare, men inga supervarumärken.

Lionel Messi har lika lite karisma som en kamrer från Buenos Aires. På planen är han bländande, utanför är han ointressant. Chansen att unga kvinnor skulle köa längst Champs-Élysées för att få köpa hans signerade underkläder är betydligt mindre än Beckhams.

Christiano Ronaldo (som slog igenom i just United) borde ha större möjligheter. Han är, till skillnad från Messi, snygg och skulle kunna få jobb som modell även utan sitt bollsinne. Problemet med Ronaldo är att han är en morsgris. Han gråter när medspelarna inte passar och har mer än en gång försökt filma till sig fördelar genom skrik och tårar. Egenskaper som passar bättre på ett daghem än på en catwalk.

Zlatan däremot har andra kvaliteter. Jag mötte honom en gång av en slump på Collins Avenue i Miami. Bredvid honom gick hans fru och steget bakom en italiensk landslagsspelare som bar allas väskor (sant). Det märkliga var inte att jag kände igen honom, utan att också amerikaner som inte visste vem han var, reagerade. Några tog till och med upp sina kameror.

Zlatan har precis den stjärnglans som Manchester United så desperat behöver. Även om en yngre, vassare och billigare spelare skulle dyka upp, vore Zlatan ett bättre val. Manchester United har inte råd med en oslipad diamant. De behöver någon som gnistrar redan från start. Någon som älskas av youtube, snapchat, instagram, tumblr och flickr. Någon som Zlatan Ibrahimovic.

Håkan Olofsson, varumärksstrateg, Cabomba

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.