Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Många missförstånd om automatiserad reklam

Publicerad: 22 oktober 2014, 10:53

Baman Motivala.

DEBATT. Jag läser med glädje om de tankar som Salesforce evenemang Dreamforce i San Francisco fått att gro i den svenska branschpressen. Samtidigt ser jag att en del missförstånd envisas med att bita sig fast. Revolutionen som pågår inom vårt område är större än vad många tycks inse, skriver Baman Motivala, Nordenchef på Salesforce.


Ämnen i artikeln:

Salesforce

Först och främst är inte reklamkampanjen död. Inte heller är vi beroende av sökhistorik för att skapa en individualiserad upplevelse av konsumentresan i våra verktyg.

Vi tar det från början. Det finns en rad leverantörer av verktyg för 1:1 marketing, i vilka man erbjuder möjlighet att genomföra individualiserade och automatiserade aktiviteter gentemot konsumenter. Jag hävdar att våra verktyg inom Salesforce Marketing Cloud är de mest kompletta och kraftfullaste för detta och att de är det självklara valet för flera av världens största och mest välkända varumärken. Men det är inte min poäng.

Min poäng är att vi med den teknik vi har tillgång till, och med den information som kunder själva väljer att dela med oss, kan erbjuda en fullständigt individualiserad upplevelse för kunder genom hela konsumentresan. Från den första kontakten med varumärket vidare till det första köpet och i utvecklingen mot en lojal och återvändande kund. Basen för den utvecklingen är så mycket bredare än att bygga på sökhistorik allena. Den innefattar allt från tillgängliga digitala och mobila kanaler, beteendeanalys, köphistorik och förutsägbara beteenden. Det är dessutom förpackat i verktyg som är lika enkla och intuitiva att använda som vi har rätt att förvänta oss av moderna användargränssnitt.

Vad vi gör
är att tillgängliggöra automatiserad marknadsföring. Vi gör det ogreppbara begreppet "big data" hanterbart för marknadsförare.

Så vad innebär det då för reklamkampanjen och byråerna? Det är för tidigt att säga säkert. Men personligen förväntar jag mig att det skapar ytterligare nya möjligheter för kreativiteten. Så har det blivit varje gång nya möjligheter öppnar sig. Dessutom kan förutsägbarheten som följer med automatiserade kampanjer, frigöra resurser för utvecklingen av helt nya sätt att driva varumärkes- och intresseskapande kampanjer i traditionella medier.

Så kampanjen är inte död.
Den byter bara form. Och när i reklamhistorien har det inte varit så? Den stora förändringen är att konsumentresan, och hanteringen av den, flyttar in i strålkastarljuset.

Baman Motivala

Nordenchef Salesforce

Ämnen i artikeln:

Salesforce

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.