Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

”Mångfald eller dammsugare – vad väljer du egentligen?”

Publicerad: 5 Januari 2017, 13:16

Oscar Askelöf.

Är det härligt att företag fyller Sverige med budskap om mångfald, medkänsla, jämställdhet och miljökamp. Eller blir det skevt när det egentligen handlar om att sälja mer, frågar sig Oscar Askelöf, copywriter på reklambyrån 13.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerReklamkampanjJämställdhetMångfald

En dag i ditt hus någonstans i Sverige knackar det plötsligt på dörren. Du öppnar och där utanför står en kvinna i 35-års åldern. Hon ler glatt och charmigt och säger att hon kommer från ett företag som sponsrar skolbyggen i Afrika. Att hennes företag hjälper människor på flykt i Syrien och att hennes företag är FÖR mångfald. Företaget är dessutom engagerat i hållbarhetsfrågor och miljöfrågor - lokalt, nationellt och internationellt.

Hon visar företagets Instagramflöde, där du ser bilder och filmer från ett flyktingläger och nöjda skolbarn i Afrika. Sen tar hon fram en dammsugare och säger att här har hon en dammsugare som endast kostar 1999 kronor och om du köper den idag, ingår medlemskap i ett trädplanteringsprojekt i Sydamerika.

Nästa dag knackar det på dörren igen. Det är en annan kvinna i 35-års åldern som också ler glatt och charmigt. Hon säger att hon kommer från en dammsugarfirma och se här, bredvid henne står det en sprillans dammsugare. Hon berättar att hennes företag utvecklat en ny slags dammsugare som är tystare än alla andra på marknaden, har en betydligt mer effektiv dammupptagningsförmåga och dessutom är den sladdlös (tack vare ett laddningsbart litiumbatteri).

Hon visar att den går att vika ut så att den kan hängas upp på väggen inuti städskåpet och på så sätt tar mindre plats. Hon visar ett nytt slags munstycke som känner av om det är matta, golv, list eller soffa som ska dammsugas. Dammsugarpåsarna är 'luktsäkrade' med en patenterad impregnering.

Hon visar dammsugarfirmans Instagramflöde, där du ser bilder och filmer från olika tester som gjorts och nöjda kunder som köpt dammsugaren. Sen säger hon att den tyvärr är ganska dyr, 1999 kronor, men att om du inte är nöjd efter en vecka får du pengarna tillbaka.

Vilken dammsugare köper du?

Alla vi som jobbar med reklam och marknadsföring kan nog hålla med om att den första dammsugarförsäljaren har det bästa jobbet. När hon är på middagar och någon frågar vad hon jobbar med kan ju hon svara att hon bygger skolor i Afrika och hjälper människor på flykt. Viktigt och angeläget arbete. Den andra försäljaren säljer bara dammsugare - för tillfället en med litiumbatteri som går att hänga upp på väggen inuti städskåpet. Inte fullt lika imponerande.

Men jag funderar på vilken dammsugarförsäljare som gör sitt jobb bäst? Alltså, som säljer flest dammsugare? Och hur relevant det är för företag att vara uppriktiga med sitt uppsåt? Om det för tillfället säljer mest att vara engagerad i till exempel flyktingfrågor och det dessutom faktiskt behövs ett större samhällsengagemang i just flyktingfrågor, så är det väl bara att tuta och köra? Eller blir det något skevt när det viktigaste resultatet av flyktingengagemanget inte har med människor på flykt att göra alls, utan egentligen bara handlar om fler sålda dammsugare?

Å ena sidan är det härligt att var och varannat företag idag fyller Sverige med budskap om mångfald, medkänsla, jämställdhet och miljökamp. Å andra sidan är det lite läskigt. Finns det ett engagemang eller finns det bara en varumärkesposition som heter 'Vi vill uppfattas som att vi är engagerade i samhällsfrågor'?

För oss försäljare (jo, vi är ju det) är det mycket lättare att ansluta produkten, tjänsten eller varumärket till en redan angelägen fråga, snarare än att få själva produkten, tjänsten eller varumärket angeläget på egna meriter. "Mångfald!" är helt klart större och viktigare än "Dammsugare!". Och pluspoängen vid middagar är som sagt fler.

Men är det rätt? Och säljer det fler dammsugare? Tiden och försäljningssiffrorna får utvisa.

(Själv hade jag nog köpt dammsugare nummer två. You had me at 'sladdlös'.)

Oscar Askelöf
Copywriter, 13

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.