Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Marketing Technology Landscape 2022 tappar syfte i viljan att vara heltäckande

Publicerad: 13 maj 2022, 11:46

Martech-kartan listar tusentals olika produkter och tjänster. I sin omfattning kan den ha tappat sitt syfte, skriver Resumés bloggare Martin Edenström.


Ämnen i artikeln:

Martin EdenströmMartechNyheter

Efter ett års uppehåll finns en helt ny, färggrann martechöversikt och karta för världens marknadschefer att botanisera i. Nya Marketing Technology Landscape 2022 innehåller runt 10 000 tekniska supportsystem och produkter. Hubspots Scott Brinker och Frans Riemersma från MartechTribe står bakom skapelsen. I årets variant även med möjligheten att addera nya system så den kontinuerligt kan växa.

Vad går att säga om Marketing Technology Landscape 2022? Främst kanske vilken bred grupp produkter vi tittar på. Kartan redovisar snarare en marknadschefs årliga, högst flyktiga kontakt med alla olika IT-system i den egna organisationen. Inte enbart de dagliga verktyg som en CMO behöver känna till. T ex finns Office 365, Azure, Windows Store och Workday listade. Rätt långt från de utbytes- eller köpfrågor kring CDP, SEM-gränssnitt och ehandelsplattformar en CMO kan tänkas brottas med på veckobasis. I sin ambition att bli kvantitativt heltäckande har kartan förlorat sitt värde.

Kartans syfte har länge varit att ”wow’a” digitalt omogna marknadschefer med sin omfattning. Som väl illustrerat den komplexa nya vardag markandschefen upplever. Efter att illustrerat detta i 11 år borde kartan erbjuda något mer. Som det interaktiva martechevalueringsstöd CabinetM erbjuder, kanske? Speciellt nu när marknadscheferna lämnat 2020-2021 års utvärderingar och helt teoretiska övningar och behöver fatta konkreta beslut.

Marketing Technology Landscape 2022 innehåller från start 9932 lösningar. Sedan 2020 ska 972 tillverkare ha tagits bort och 2904 har lagts till. Huvudkategorierna numera är Advertising & Promotion, Content & Experience, Social & Relationships, Commerce & Sales, Data och Management. Det finns så många underkategorier att den interaktiva kartan laddar ohälsosamt långsamt.

Efter viss väntetid går det att få fram de svenska martechsystemen. Där hittar vi 245 martechsystem. Det är rätt bra. Norge har 95 och Danmark 124. Men en stor fördel med SaaS-systemen borde väl vara att marknadschefen (med GDPR och molndriftsplats utrett) inte behöver handla lokalt längre?

Läs fler inlägg från Martin Edenström här.

Martin Edenström

Managing director, Consid Stockholm

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.