Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Marknadschefen måste lära av digital natives för att få mer inflytande

För att marknadschefer ska ha möjlighet att öka sin förmåga att påverka andra chefer är det av yttersta vikt att man börjar koppla samman digital transformation och marknadsföring. Här har de traditionella bolagen mycket att lära av digital natives. Det skriver Carlos Casquilho på Cure Media i ett svar till Mats Georgson.

Publicerad: 20 april 2021, 08:46

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Carlos Casquilho är head of revenue på Cure Media.


Ämnen i artikeln:

CureInfluencersMats GeorgsonRetailE-handel

Förra veckan publicerade Resumé Insikt en artikel skriven av krönikören Mats Georgson kring det faktum att bara tre procent av marknadschefer anser sig ha en strategisk påverkan i sin roll. Detta enligt en färsk undersökning av Deloitte. På frågan om huruvida de upplever att de kan påverka andra chefer och har ”strategic impact” svarar endast tre (3) procent ja.

Vidare i artikeln tar Mats Georgson upp tre områden som är vitala för företag och där marknadschefer borde känna att de i allra högsta grad påverkar, nämligen:

Kundupplevelse
Digital transformation
Marknadsstrategi

Enligt Deloittes undersökning är det bara kopplat till marknadsstrategin som de flesta marknadschefer känner att de har självförtroende och möjlighet att påverka. Frågan jag ställer mig är: kan det vara så att detta dåliga självförtroende har med okunskap och oförståelse för de nya generationernas köpbeteende att göra? En stor andel (kanske till och med majoriteten) av de mer traditionella bolagen, exempelvis inom retail, har ännu inte lyckats anpassa sig till de yngre generationernas digitala köpbeteende, framför allt det som sker på sociala medier. Att fullt ut förstå hur man som bolag bör kommunicera till en digital målgrupp är en stor utmaning och det kräver tid och kunskap. 

Faran jag ser, liksom Mats Georgson också konstaterar, är att den digitala transformationen och marknadsstrategin i många bolag i dag behandlas som två separata områden – för att lyckas nå fram till sin målgrupp på ett relevant sätt i dagens digitala värld måste dessa två samspela. Samma gäller för kundupplevelsen. Här bör marknadschefen spela en extremt viktig roll och därför är det kritiskt att marknadschefen sitter med i rummet när frågor kopplat till den digitala transformationen och kundupplevelsen diskuteras.

LÄS MER: Mäta, mäta och mäta – så får marknadschefen vd:ns öra

Varför är det då inte så i dag? Jag skulle säga att här har traditionella bolag mycket att lära av digital natives, det vill säga bolag som föddes med digitalt optimerade processer, där marknadschefen i de flesta fall sannolikt sitter på en av de centrala rollerna i bolagsstyrningen. Här skiljer man inte på marknadsstrategi och digital transformation – de hänger ihop redan från start och har gett dem ett tydligt försprång. Dessa bolag har en efter en vuxit i raketfart de senaste åren och tagit marknadsandelar från de traditionella bolagen som fokuserat mer på fysisk retail och den fysiska affären.

För att som marknadschef kunna vara med och påverka högre upp kopplat till den digitala transformationen och kundupplevelsen, och öka sitt självförtroende på dessa viktiga områden, behöver man ha stenkoll på sin målgrupps beteenden i det digitala och på sociala medier. Nedan kommer några lärdomar utifrån det som de så kallade ”digital natives-bolagen” redan har förstått och baserat sin produkt och kundupplevelse på.

Grundbulten är inget nytt – kommunikation människa till människa är det centrala. Det har många framgångsrika e-commerce-bolag lyckats med. Samma undersökning som Mats Georgson refererar till, Edelmans Trust Barometer, tar även upp vem dagens konsumenter litar mest på: 63 procent av människor mellan 18-34 år litar mer på vad en influencer säger om ett varumärke än vad företaget själv säger. Detta faktum har de flesta digital natives-bolagen gjort till en central del i sin kommunikation och de har lyckats hitta vägar i hur de kan skala upp personliga rekommendationer med hjälp av influencers. Vidare har digital natives lyckats bygga starka relationer till målgruppen genom att till exempel:

Bygga en stark community och möta målgruppen på deras villkor, på plattformar där de själva har valt att spendera tid.
Ligga nära kunden, skapa en dialog och tvåvägskommunikation – till exempel involvera dem i produkt- och tjänsteutvecklingen med hjälp av sociala medier.
Använda sig av influencers och så kallat ”user generated content” (UGC) som skapar en hög igenkänningsfaktor och connection.

För att marknadschefer ska ha möjlighet att öka sin förmåga att påverka andra chefer, och få bättre självförtroende i de strategiska frågorna, är det av yttersta vikt att man vågar lyfta diskussionen från taktisk marknadsstrategi och i stället koppla samman digital transformation och marknadsföring – på samma sätt som digital natives-bolagen har banat vägen för. Här har de traditionella bolagen mycket att hämta.  

Carlos Casquilho, Head of Revenue, Cure Media

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.